tisdag 2 mars 2010

Lamatemplet, 雍和宫


Lamatemplet, 雍和宫, Yōnghé Gōng, är ett av de största Tibetanska Buddhist-templen i världen, och brukar räknas som en av de viktigare sevärdheterna i Beijing. Är man Buddhist eller intresserad av Buddhismen så antar jag att det är extremt sevärt, annars så är det en småtrevlig tvåtimmars attraktion.

Templet är ganska stort och har fem större salar, med olika konstellationer av Buddha-skulpturer och andra Buddhistiska symboler. Jag tycker den sista av salarna, The Pavilion of Ten Thousand Happinesses, 万福阁, Wànfúgé, är den intressantaste då där finns en 18 meter hög träskulptur av Maitreya Buddha som är utskuren ur ett obrutet trästycke.

Templet ligger precis söder om norra 2:a ringvägen och har en tunnelbanestation (YONGHEGONG LAMA TEMPLE) på linje 2/5 uppkallade efter sig, så det är lätt att ta sig hit. När man ändå är här kan man passa på att smita in i det lugna och harmoniska Konfusiustemplet, 孔庙, som ligger precis väster om Lamatemplet, och kanske även passera ringvägen och ta en promenad i Tempel of Earth-paken.

The Pavilion of Ten Thousand Happinesses, 万福阁. Den sista i raden av fem salar i Lamatemplet.

Den 18 meter höga Buddha-skulpturen som är utskuren i ett solitt stycke trä. Förbjuden att fotograferas så man fick passa på när munkarna tittade ät ett annat håll.

3 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg du har! Ta g'rna en titt på min med, om du har tid :)

    SvaraRadera
  2. Hej Krister!
    Först vill jag säga att den här bloggen verkligen är toppen och informativ. Jag planerar att åka ner till Kina någon gång i slutet av september och undrar om du har tips på något billigt hotell med någorlunda standard?

    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  3. Denna frågan får jag ganska ofta, och för att göra det enkelt så citerar jag från mitt senaste svar:

    "
    När jag förr turistade i Beijing brukade jag bo på Harmony Hotell.
    Jag tycker riktigt bra förhållande mellan pris och prestanda. Ligger väldigt nära tågstationen och Wangfujing, och tunnelbana.

    http://www.agoda.se/asia/china/beijing/harmony_hotel.html

    Priset är lite upp och ner beroende på säsong men ofta ganska billigt.
    "

    SvaraRadera