tisdag 23 mars 2010

Hårda sängar


Jag har alltid gillat mjuka sängar. När jag köpte min första egna "riktiga" säng, så köpte jag med extra mjuk madrass. För åtta år sedan flyttade ihop med en Kines, och då blev det förändring. Kineser älskar hårda sängar - RIKTIGT hårda sängar. Dessbättre finns det inte så extremt hårda sängar att köpa i Sverige, så jag överlevde, och jag lyckades faktiskt vänja mig.

Här i Kina är det skillnad. Här är sängarna hårda. Då menar jag verkligen extremt hårda. Det går inte att vänja sig. Jag har ofta ont i kroppen när jag vaknar på morgonen. Det är mycket sällan man hittar en mjuk säng i Kina. Det förekommer lite mjukare sängar på de riktigt fina lyxhotellen, men där bor jag dessvärre inte så ofta nuförtiden.

I höstas var min dotter och besökte mig här i Beijing. En natt rullade hon ur sängen, och dunsade ner på golvet. Hon vaknade inte ens, och när jag kommenterade detta på morgonen kom det komiska svaret:

"Sängen är ju lika hård som golvet, så jag märkte ingen skillnad"

Min säng, som absolut inte är lika mjuk som den ser ut.

4 kommentarer:

  1. Varför går du inte bara in en "madrassaffär" eller åker till IKEA och tar dig omaket att bära hem en madrass, när du tydligen far illa varje natt.

    SvaraRadera
  2. Det som är bra är ju att mjuka sängar också är mycket billigare i Kina. En stabil hård säng är mycket dyrare.

    Kinesiska sängar är verkligen hårda. Fy fan. Bara trä, ofta med en lös, centimetertjock "madrass" ovanpå.

    SvaraRadera
  3. Hittills har jag aldrig stött på en säng som jag tyckt varit för hård. Får se om Kina ändrar på det.

    SvaraRadera
  4. Thank you so much for sharing..............



    Use this keyword for getting more knowledge about Sängar | Säng furniture.click on this hypertext.

    SvaraRadera