torsdag 11 mars 2010

V som i Victory


Förr om åren reflekterade jag över att Kineser alltid ställde sig i strikt "Givakt" position när de ska fotograferas. Särskilt om det är framför en turistattraktion. Detta ger extremt stela och tråkiga bilder om ni frågar mig - men Kineserna gillar dem.

De senare åren har jag sett en tydlig trendförskjutning. Framför allt hos de unga. Nu är det ständigt pek- och lång-fingrarna i V-formation som gäller när någon ska fotograferas. Till och med i halvformella situationer. Frågar man varför de gör V-tecknet, eller vad det betyder, har de vanligen ingen aning, men jag tar för givet att det är det klassiska segertecknet som de har sett någonstans. Unga Kineser brukar gilla att ta efter en del västerländska beteende.

När jag fotograferar Kineser krävs det oftast minst två kort, eftersom jag inför det andra måste be dem ta ner handen med det fåniga V-tecknet.

5 kommentarer:

  1. Dom apar väl efter japanerna som alltid gör V-tecknet också. Det bästa är att ingen vet att betydelsen ändras om man vänder på handen, så jag brukar göra det tecknet istället när jag blir fotograferad här...

    SvaraRadera
  2. Jag tillhör gruppen som inte vet betydelsen av att vända handen. Vill du upplysa en obildad?

    SvaraRadera
  3. Wikipedia har som vanligt svar på allt http://en.wikipedia.org/wiki/V_sign#V_sign_as_an_insult

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte att det var ganska roligt (irriterande?) att våra kinesiska vänner alltid skulle "fixa" mina foton. De gillade inte att jag bara ville ta en bild över trafiken eller stan eller nåt liknande. Då hindrade de mig genast, tog kameran, och såg till att jag hamnade längst fram på bilden... För självklart vill jag ju inte ha några bilder på Kina...? Nej, jag vill förstås bara ha bilder på mig själv...?

    SvaraRadera
  5. På pricken! Jag la också märke till detta när jag tillbringade min ynka vecka i Kina. Till slut började nästan både jag och min dotter att få ryckningar i V-teckenhanden.

    SvaraRadera