onsdag 10 mars 2010

De har järn-koll


Alla som befinner sig i Kina måste inom 24 timmar registrera sig hos polisen. Om man bor på hotell så behöver man inte tänka på denna processen eftersom hotellen är skyldiga att sköta denna registrering för alla sina utländska gäster. Det innebär att hotellpersonalen tar kopia på ditt pass, inklusive visum, och skickar till myndigheterna.

Två gånger har jag varit kvar i Kina tills allra sista dagarna innan mitt visum har gått ut, och båda gångerna har hotellpersonalen kontaktat mig och varnat för situationen med mitt visum. Jag vet inte om det är hotellet själv som följer upp detta, eller om det är polisen som kontaktat hotellet.

I vilket fall som helst så kollar hotellen noga i passet. När jag skulle byta boende i höstat och var under prisförhandling, så bad de inledningsvis att få se mitt pass. När jag senare i förhandlingen använde argumentet att jag kommer att bo många månader på hotellet så blev svaret:
"...men ditt visum går ju ut om tre veckor?"
Den dagen hade jag varit på banken så jag "råkade" även ha mitt andra pass med mig, som jag då visade upp, som var viserat för lång tid framöver.
Då blev reaktionen värre. Att ha två pass ter sig tämligen overkligt för en Kines, och spontanreaktionen blev naturligtvis att detta var väldigt lurt.

Det tog lite tid att övertyga dem, men det slutade lyckligt och jag har nu bott snart ett halvår på detta hotellet.

8 kommentarer:

  1. Hur har du lyckats få två pass med visum i varje?

    Hade kunnat hjälpa mig när jag för ett år sedan ville ha frakt hem och de var tvungna att ha mitt pass i 10 dagar.
    Jag skulle ju till Xian m flyg så jag behövde ju mitt enda pass själv. Så frakten gick i stöpet...

    En annan fråga, kan man på nåt vis få ett mail om när en kommentar som denna får ett svar? Det är inte alltid man minns exakt vilket inlägg man kommenterat på bloggar...
    Vissa bloggar har möjligheten att bocka i en ruta om man vill få ett mail när inlägget kommenteras av andra...

    SvaraRadera
  2. Jo - jag har två pass med två olika visum - mycket praktiskt.

    Angående uppföljningsmail:
    Jag tror inte blogspot har den funktionen, man den är ju vanlig på diskussionsforum, så det är ju möjligt att det finns någon möjlighet att aktivera den, man jag har inte hittat något.

    SvaraRadera
  3. Är det så att man Måste gå till Polisen och registrera sig om man inte bor på hotell? Vi ska ner till kina senare i vår, men då bo hos några bekanta som jobbar där. Måste vi då in om en polisstation direkt när vi kommit fram?

    SvaraRadera
  4. Ja så är det.
    Alla utlänningar ska registrera sig på polisstationen närmast stället där de bor inom 24 timmar efter inresan till landet. Om du bor på hotell registrerar hotellet dig.

    SvaraRadera
  5. Formellt har Krister helt rätt. Men... i praktiken brukar nog de flesta besökare som bor hemma hos någon annan ge sjutton i det. Ingen av våra gäster har någonsin reggat sig och det har aldrig varit något som helst problem.

    SvaraRadera
  6. Vi har reggat alla vår besökare på polisstationen, det tar oftast inte mer än 5-10 minuter. Man behöver dock ett intyg (papper med en fin stämpel på) från sitt compound att man bor där. Jag har en gång fått besök av polisen som ville se mitt pass och residence permit (som det man får från polisen heter). Men det är en smaksak och "brottet" är inte så allvarligt, tror det är böter på max 500 RMB.

    SvaraRadera
  7. Krister...
    Du har ju redan den funktionen ser jag... Oups!

    Istället för en liten ruta att bocka i så har faktiskt både du och jag en länk nedan där det står "Registrera dig via e-post".

    Jag får luska i hur Emmy gjort på sin sida, som också använder blogspot:
    www.with-a-cup-of-tea.blogspot.com

    SvaraRadera
  8. Jag jobbar här och registrerade mig en gång 2 månader för sent, men ingenting hände. Så ta inte detta på så stort allvar. Sedan är det så att kineser (eller Kineser som man tydligen ska skriva på denna blogg) och folk från andra utvecklingsländer, när de exempelvis får visum till Storbritannien, också måste registrera sig hos polisen inom en viss tid (I England är det fem dagar).

    Det är hotellet som håller reda på de här grejerna. Polisen utfärdar bara dokymenten och verkar inte kolla något (annars borde de ha ringt mig för länge sedan den där gången).

    SvaraRadera