lördag 6 mars 2010

En typisk dag


Många bloggare skriver i dagboksform och berättar vad de gör under dagarna. Som framgått så tillhör det inte vanligheterna att jag gör det, men här kommer ett undantag:

En typisk dag i bilder (eller en dag vid olika bord)

06:40, Jag vaknar
Sitter en stund vid datorn och kollar av om jag fått några livsviktiga mail eller kommentarer som kräver svar. Publicerar normalt dagens blogginlägg strax efter 07:00, vilket betyder midnatt i Sverige. (vintertid). Finputsar ibland gårdagens glosor, eller någon annan "skol-syssla". Är morgonpigg och är ganska effektiv dessa tidiga timmar.

08:10 - 08:40, Jag käkar frukost
I bland blir det en "nudel-skål" på en liten restaurang om jag är ute i god tid, annars blir det ofta att jag köper någon snabbmat på gatan. Jag har nu tvingats lära mig käka Kinesisk frukost eftersom det inne finns några alternativ i närområdet.

09:10 - 11:50, I skolan
Uttalsövningar, Skrivövningar, Hörförståelseövningar etc.. En vanlig dag brukar inrymma det mesta. Eftersom jag har privatlärare så blir dessa timmar mycket effektiva då jag själv får 100% av lärarens uppmärksamhet, och upplägget är helt anpassad efter mig.

12:30 - 16:00, På lunchrestaurang
Vanligen går jag till någon av restaurangerna i närområdet till Sanlitun och lunchar. Jag tar alltid god tid på mig och sitter kvar mycket länge. I princip alla "väst-restauranger" har trådlöst internet så jag tar alltid med datorn och pluggar, surfar, Skype'ar, skriver blogginlägg mm. En mycket komfortabelt tid. Ibland sitter jag kvar tills jag blir hungrig igen och käkar middag på samma ställe, men vanligen går jag hem framåt kl 4.

16:30 - 18:30, Hemma och vilar
Eftersom jag har ett tungt och hårt liv så krävs mycket vila.

19:00 - 21:00, Middag
Ibland blir det ett enkelt "Kines-hak", och ibland något något finare. Helt beroende på dagsformen. Bilden ovan är från en av restaurangerna precis jämte mitt hotell.

21.30 - 23:00 SPA/Massage eller en promenad
Jag går inte till SPA varje dag, men ganska ofta. Behaglig avslutning på dagen. Om inte, så brukar jag försöka ta en lite längre promenad. Beijing, liksom de flesta städer, blir ju som vackrast när de är belysta på kvällen.

När jag läser vad jag själv skrivit ovan ser det ut som jag spenderar mitt liv vid en massa olika bord - men så illa är det inte riktig. Jag spär ut programmet ovan med en hel del annat också ;-)

7 kommentarer:

  1. Titta, nu börjar det ju likna en av de typiska bloggarna! Nu saknas bara ett inlägg med "Dagens outfit"
    ;)

    SvaraRadera
  2. Låter rätt behagligt, men lite ensamt.

    SvaraRadera
  3. Jag är lite, men bara lite avundsjuk.
    Själv har jag precis bokat min resa till Peking den 21 juni.

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag har följt din blogg i flera månader, men sedan jag äntligen kom till Peking för nu drygt en vecka sen har jag inte kunnat nå bloggen. Fram tills nu! Hittade en bra tjänst som kringgår The Great Firewall of China. Inser ju att du också måste ha nåt sätt för att kunna använda till exempel blogspot - berätta gärna.

    Jag pluggar förresten också kinesiska, men på universitet i Wudaokou. Ha det fint och tack för en bra blogg.

    SvaraRadera
  5. @Anton
    Kul att det uppskattas som jag skriver.

    Jag använder en VPN-tunnel från Vitopia.
    http://www.witopia.net/index.php/products/
    Jag har både "personalVPN™ – SSL" och "personalVPN™ – PPTP", men det fungerar oftast med bara PPTP

    Lycka till med studierna!

    SvaraRadera
  6. hej! vi ska åka till peking i september, jag har googlat en del och hamnat på din blogg fleeera gånger, mkt intressant och nyttig!!

    jag undrar när den kinesiska hösten infaller sig? som i sverige? september eller?

    har ni någon otrevlig regnperiod eller så då man inte bör åka dit om man bara ska stanna 2 veckor?? jättetacksam för svar!! /S

    SvaraRadera
  7. Den Kinesiska hösten är oftast mycket kort, typ några veckor i oktober. I september är vädret perfekt. Fortfarande varmt, men inte plågsamt, som mitt i sommaren.
    "Regnperioden" är juli och augusti. Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2009/07/regnperioden-ar-har.html

    SvaraRadera