måndag 15 mars 2010

Vårväder


Vårfestivalen (det Kinesiska nyåret) firades in unders stor dramatik för en månad sedan i hela Kina, vilket jag anser ska betyda att våren strax ska dyka upp. Jag var nyss en sväng till Sverige och lämnade av all mina vinterkläder, eftersom jag rimligen inte kommer att behöva dem mer på ganska länge.

Jag landade i lördags i ett lite kallt, men fint, Beijing, och när jag vaknade upp på söndagsmorgonen så var staden snötäckt - och det fortsatte att snöa hela dagen. Framåt eftermiddagen, var det nära en decimeter djup snö på sina håll.

Dessbättre är det inte så farligt kallt, och det var faktisk ganska fint - men det skulle vara bra mycket trevligare med riktigt vårväder nu. Rimligen ligger snön inte kvar så många dagar.

Härligt vårväder i Beijing

Sista chansen(?) att göra snögubbar i Beijing denna vintern.

2 kommentarer:

  1. Nä fy!! Vi flyger till Peking imorgon kväll och vill givetvis ha sol och vår när vi är där!
    Enligt väderprognoser utlovas dock sol och över 10 grader. Kan det stämma?

    SvaraRadera
  2. Det kan nog stämma. Prognoserna är inte riktigt samstämmiga, men 5-10 grader på dagarna och några minus på natten kan vara tänkbart. Det är oftast soligt, men kallt om det blåser.

    SvaraRadera