torsdag 4 mars 2010

Potatischips


Jag har kommit in en hälsosam period då jag äter potatischips minst varje dag, men oftast oftare(!)

Snabbköpen i Kina är överfulla av märkliga chips-märken, och potatischips säljs till och med i lösvikt på gatan. Nästan alla sorter är riktigt dåliga, och ska man vara på den säkra sidan så är det importerade(?) Pringles som gäller. Dock är det lite irriterande att Pringles kostar i runda slängar tre gånger så mycket som de lokala Kinesiska fabrikaten.

Jag har bitit i det sura äpplet(?) och ätit mig genom alla de lokala märkena och faktiskt hittat en sort som håller måttet:
Lay's, 乐事, (Lèshì), som översatt betyder typ "njutning".
Smaken är väl i västerländsk klass och en påse kostar några få RMB. Numera finns det alltid några påsar Lay's i mitt rum.

Det finns ju även nackdelar med denna kost. Nyss sa min lärare - som enligt normal Kinesisk standard kan säga vad som helt om någons utseende:
你的肚子像西瓜一样的样子
..vilket betyder "Din mage ser ut som en vattenmelon"
Dessvärre har hon rätt ibland ;-(

Gatuförsäljning av potatischips. Ätliga, men inte så goda.

Lay's, 乐事 - det enda acceptabla Kinesiska chipsfabrikatet.

4 kommentarer:

  1. Sorry Krister - Lay's är amerikanska;) Bolaget grundades visst redan 1938 enl. Wikipedia och ingår numera i PepsiCo. Fast goda är de ju!

    SvaraRadera
  2. Ha Ha, där ser man - Om det är på det viset så betyder det ju att det fortfarande inte finns något acceptabelt Kinesiskt fabrikat ;-)

    SvaraRadera
  3. Lay's , Världens godaste chips ! ;D

    SvaraRadera
  4. Bor i Taipei och har liknande problem får jag säga. Det brukar bli en tur till IKEA varje vecka där det inhandlas lantchips (och annat smaskens för den delen). Det enda ätbara alternativet som finns är som du säger Pringles, men dom är inte roliga alltså... Har aldrig gillat Pringles, och Lay's klarar jag inte av heller. Ibland händer det att man får ett paket skickat från morsan i Sverige, hon brukar skicka dillchips. Då är det faktiskt nära att man gråter en skvätt :)

    Dom där chipsen i lösvikt har jag förresten inte sett skymten av i Taiwan, det måste nästan vara unikt för Kina väl?

    För att summera det hela så måste taiwaneserna verkligen lära sig ett och annat om godis och snacks... Har planer på att starta någon slags affär här så småningom, men jag vet inte om det kommer vara speciellt lyckat. Den som lever får se, som man säger.

    SvaraRadera