tisdag 16 mars 2010

Hur gammal är en Kines?


Till att börja med kan jag nämna att det är ett litet äventyr att fråga om någons ålder på Kinesiska. Det finns en hel rad olika uttryck att välja på beroende på situation, tex om en yngre person frågar en äldre etc. Ska man vara artig och följa etikettboken så kräver det att man har läst på - men det ska jag inte fördjupa mig i nu. Jag ska fördjupa mig i det svaret man får när man frågat.

Det är nämligen så roligt att för tre personer med exakt samma födelsedag så kan man få tre olika svar:

Variant 1 - Åldern räknas upp vid födelsedagen
När man föds börjar man på "0-år", och sedan räknas åldern upp med ett år vid varje födelsedag. Som vi är vana att ange vår ålder i Sverige.

Variant 2 - Åldern räknas upp vid det "västerländska" årsskiftet
När man föds börjar man på "0-år", och sedan räknas åldern upp med ett år vid varje "västerländskt" årsskifte.

Variant 3 - Åldern räknas upp vid det Kinesiska nyåret
När man föds börjar man på "1-år", dvs man är på sitt första år, och sedan räknas åldern upp med ett år vid varje Kinesiskt nyår.

I perioden mellan det Kinesiska nyåret och födelsedagen så ger dessa tre varianterna tre olika åldrar, och det finns ingen tidpunkt där det tre systemen ger gemensamt svar. Variant 1 och 2 är vanligt förekommande i storstäderna, och Variant 3 är lite mera landsbygdssystem.

Bilden nedan visar vilken ålder en person med min födelsedag (1 sep -71) anger vid olika tider för de olika varianterna. I dag är jag 38, 39 eller 40 år beroende på vem man frågar.

Det finns tre olika sätt att ange sin ålder i Kina. Notera att mellan det Kinesiska nyåret och födelsedagen så ger dessa tre varianterna tre olika åldrar. (grå markerat)

7 kommentarer:

  1. Vanligaste är väl att man frågar vilket "tecken" man är född i, och så hoppas man att man inte gissar 12 år fel ;-)

    SvaraRadera
  2. Det du föreslår är ju oftast en säkrare metod om man har en känsla för åren, men jag har inte uppfattat det som en vanlig inledningsfråga. Detta varierar troligen över detta gigantiska land, men jag tror inte det är inte så vanligt här uppe i norra delarna. Möjligen som en följdfråga efter den inledande åldersfrågan.

    SvaraRadera
  3. Varför skall de göra en så lätt sak så svår?

    SvaraRadera
  4. Hej K!
    Har precis bokat höstlovsresa för mig och L (12 år) till Peking och i samband med det upptäckt din blogg. Skall bli kul att följa och lära mig mer.

    //Helena

    SvaraRadera
  5. Det där tredje att man är ett år redan när man fötts, är numera vanligt även om man använder vår kalender eller födelsedagen. På sin 1:a födelsedag fyller man alltså 2 år (!?). Allt detta innebär ju att du aldrig kan vara säker på hur gammal en kines egentligen är när dom alla säger olika saker.

    Svårt var det ju också enligt den gamla kalendern när man räknar 60-årsperioder. Många hävdar att vissa kineser har blivit väääldigt gamla. Men skiljer den faktiska åldern på sextio år är det lite skillnad. Blev mäster Zhao 80 år eller 140? Det är artigare att hävda 140, eftersom det är så att säga "fint" med hög ålder.

    Trevlig blogg förresten.

    SvaraRadera
  6. De är allt bra lustiga de här kineserna..

    SvaraRadera
  7. Fanns det kineser i Kina?

    SvaraRadera