torsdag 7 oktober 2010

Latte Art och "Kaffe Master"


Jag har kostat på mig att anställa en "Kaffe-Master" på mitt Kafé. Nyligen anställde jag 刘相苗 (Liú XiàngMiáo) som är väldigt duktig på att göra Kaffe i alla former, och det som är mest iögonfallande är att han dessutom är bra på "Latte Art", dvs att skapa någon rolig bild på ytan av en Latte 拿铁(nátiě) eller Cappuccino 卡布奇诺(kǎbùqínuò).

Visst förhöjer det upplevelsen en hel del om man får in ett litet konstverk på sitt kaffe, och detta är ännu ett sätt för mig att distansera mig från lågprisalternativen här i Wudaukou.

Men - inget är ju gratis, och en "Kaffe-Master" här i Beijing har ca dubbla lönen mot en vanlig servitris. Tänk er den lönespridningen i Sverige. Den personen som brygger kaffet tjänar dubbelt så mycket som den som bär ut det. Det skulle vara en "fajt" för facket att ta. I Kina har man en lite annan syn på löner, och har betydligt lättare att acceptera att den som har någon specialkunskap tjänar betydligt mer.

Hur mycket tjänar då en "Kaffe Master" i Beijing?
Jo det är så himla mycket som 14 RMB per timme (=15 SEK).

Nedan är några exempel på 刘相苗's vackra skapelser som jag serverar här på MiMiShan CoffeeBar:

Kanin och Fågel

Löv och Björn

刘相苗 (Liú XiàngMiáo) som är "Kaffe-Master" på mitt Kafé, och är riktigt duktig på "Latte Art"

6 kommentarer:

  1. Från inlägget kan man alltså ana att du betalar servitörerna 7 yuan i timmen?

    SvaraRadera
  2. Ricktigt snygga kaffekoppar, måste jag säga. Skulle ju önska att man fick så fina "latte-koppar" här hemma på Waynes oxå. :-)

    SvaraRadera
  3. @inbj
    Det var ett inbäddat kodat meddelande som du lyckades avkoda.

    @Anneli
    Lösningen är att besöka MiMiShan ;-)

    SvaraRadera
  4. Nihao!
    Jag kommer i morgon för att se dessa konstverk på riktigt, ser i alla fall jätte fint och gott ut : )
    Anna i Beijing

    SvaraRadera
  5. @Anna,

    Du är mycket välkommen ;-)

    SvaraRadera
  6. Enormt snyggt och imponerande hantverk! Jag dricker inte kaffe men nu blir man nästan sugen på att börja, i alla fall om varje kopp såg ut sådär. :)

    SvaraRadera