fredag 15 oktober 2010

Knäckebröd!


En sak som jag verkligen saknar i Kina är Knäckebröd. Otroligt stor del av det Kinesiska brödet är extremt ljust och luftigt. Ungefär som korvbröd, så det är inte lätt att hitta något "tyngre" här. När jag är i Sverige så äter jag kopiösa mängder grovt Knäckebröd (och mjölk) för att kompensera den bristen. Det finns en del saker man inte vet att man är beroende av förrän man inte har dem lättillgängliga. För mig är Knäckebröd definitivt en sådan sak.

Nyss blev knäckebrödsabstinensen så extrem så jag satte mig i en taxi och åkte genom hava stan (som är ganska stor) till 宜家 - IKEA (som är sista utvägen i fall som detta) och köpte mig några paket "LEKSANDS". Så fort jag betalt sliter jag upp paketet och mosar in en handfull i munnen. Ungefär lika gott som en kall öl efter en ökenvandring!

Jag har låtit en del gäster på MiMiShan smaka mitt Knäckebröd, och om de inte bara är artiga så tycks de gilla vår Svenska delikatess. Kanske lägga till en "Knäcke-Macka" i menyn?

Jag framför IKEA i Beijing med nyinköpt Knäckebröd under armen.

Knäckebröd, Smör, Ost, Bacon, Tomat och Groddar. Mat i Kina när den är som bäst!

3 kommentarer:

  1. Ikea är verkligen en räddare i nöden! Tack vare dem fick jag tag på pepparkakor och glögg i julas, helt oumbärligt :-)

    SvaraRadera
  2. Stör mig på att dom inte har varken Fruxo eller lakrits-godis :(
    Men lantchips och Marabou-choklad finns i alla fall, och det är ju alltid något..!

    SvaraRadera