måndag 18 oktober 2010

"Du måste till Universitetet"


Normalt brukar Kineser vara mycket uppmuntrande om en Västerlänning kan prata Kinesiska. Det brukar räcka att man kan säga "Hej" och "Tack" så brukar man få kommentarer i stil med att "Oj, Din Kinesiska är riktigt bra". Mycket sällan stöter man på motsatsen, men nyligen gjorde jag ändå det.

Jag stod i den vanliga frukostkön på gatan och av någon anledning började jag prata med den äldre damen som stod framför mig. Efter några meningar stannade hon upp och gav mig en sträng blick och sa:
"你的中文真的不行。你需要去大学。"
"Din Kinesiska är verkligen inte OK. Du måste till Universitetet."
Ett typ-exempel på den Kinesiska, ibland brutala, rättframheten.

Liknande uttalanden har jag stött på när jag berättar för endel Kineser att jag läser på en liten privat språkskola. Då kommer det ibland kommentarer som:
"Det är inte bra med små skolor. Du måste till Universitetet"

Många Kineser har (med rätta) mycket hög tilltro till Universiteten och har inte lätt att tänka tanken att de privata språkskolorna kanske har högre löner än Universiteten, och därför faktiskt även de kan locka till dig en och annan bra lärare.

Mitt uttal kan definitivt bli betydligt bättre, men problemet ligger helt i att jag inte är någon språkbegåvning. Inget som ska lastats min lärare.

"Du måste till Universitetet" utbrister damen när hon konstaterat att mitt uttal inte är speciellt bra. I bakgrunden kan man se tillagning av 煎饼 (jiānbing) vilket är en sorts Kinesisk pannkaka som jag ofta äter till frukost.

1 kommentar:

  1. Hej! Tack för bra info vi fått senaste halvåret. Skall fira höstlovet (V 44) i Peking med min 12 åriga dotter. Flyger nästa torsdag. Hälsningar Helena & Lisa

    SvaraRadera