söndag 3 oktober 2010

Äntligen tillbaka i stan, 进城了


Sedan jag startade MiMiShan CoffeeBar har jag i stort sett befunnit mig varje vaken timme på mitt Kafé. Jag har till och med tagit mina språklektioner här.

Man har inte behövt läsa speciellt mycket mellan raderna i denna bloggen för att förstå att jag saknar "down town" på östra sidan ganska mycket. Nu har jag bestämt mig för att "komma ut" lite mer så jag har återgått till att ta mina lektioner i Kinesiska i skolan vid 东四十条 (Dōngsìshítiáo) vilket är på promenadavstånd från mitt saknade Sanlitun, 三里屯. och då passar jag naturligtvis på att "känna på trycket" när jag ändå är här.

När jag är på väg mot centrum brukar jag säga att jag ska 进城 (jìnchéng) vilket retar lokalbefolkningen uppe i Beijings utkanter. 进城 är ett gammalt uttryck som användes förr av de som bodde utanför stadsmurarna när de skulle in och besöka staden. Det betyder ungefär att "göra entre i staden".

Jag ska definitivt fortsätta att 进城 ofta.

Jag har precis satt 100% rätt på min 听写 (skrivtest) och vad passar då bättre än "V-tecknet". Eller är det för att jag bara glad att vara tillbaka i centrum?
(Det känns som jag har publicerat liknande bilder förut)

Härligt att äntligen ha fått tillbaka utsikten över östra andra ringvägen och 东四十条 (Dōngsìshítiáo) från mitt klassrum. Här känner jag mig mer hemma än uppe i universitetskvarteren.

4 kommentarer:

  1. Du ser verkligen glad och lycklig ut och jag tror att det är minst lika mycket för att vara tillbaka som för ditt lyckade prov.

    SvaraRadera
  2. Du skriver mycket fint. Är det inte så att skriva är svårare än att tala kinesiska?

    /Petter

    SvaraRadera
  3. @Petter,

    Tack, men jag kan skriva betydligt snyggare om jag koncentrerar mig.

    Ja, för många (de flesta) är skriva svårare än att prata, men jag är ett av undantagen. Jag skriver och läser bättre än jag pratar.

    SvaraRadera
  4. Härligt att se och läsa om mina gamla hemtrakter i Beijing; Sanlitun och Gongti Beilu( där vi bodde)
    Vad duktig du är med kinesiskan! Det är svårt att skriva och läsa!!!!
    Jag kämpar nu hemma! Blir lektioner var dag i Beijing!

    SvaraRadera