måndag 11 oktober 2010

Vem är Liu Xiaobo, 刘晓波 ?


Jag har fått riktigt många e-mail de senaste dygnen med frågor om hur Nobel's Fredspris till Liu Xiaobo, 刘晓波 har mottagits och publicerats här i Kina. Nu utövar inte jag något som ens kommer i närheten av heltäckande nyhetsbevakning, så min analys är baserad på vardagsbetraktelser.

Om jag generaliserar så har Kineserna ingen aning om vad som har hänt. Nyhetsrapporteringen har varit mycket begränsad. Jag har frågat runt lite, och av dem jag frågat har INGEN vetat vem Liu Xiaobo är. Jag har även låtit några läsa Charter 08 som Liu Xiaobo står bakom, och då har de uppfattat honom som en "knäppgök".

För mer fördjupad information i ämnet, se InBeijing Bulletin.

Det hade högst sannolikt blivit en dramatiskt annorlunda mediarapportering här i Kina om det var Hu Jintao, 胡锦涛 som vunnit priset. ;-)

Jag kan inte nog många gånger upprepa att den absolut dominerande massan av Kineser inte förstår vad vi i Väst menar när vi hävdar att Kina bryter mot de mänskliga rättigheterna. De är även överlag tämligen ointresserade av politik, och nöjda med systemet som det är. Det finns naturligtvis en liten revolutionär klick, och de får mycket utrymme i den västerländska pressen som tror att de är representativa för invånarna.
Detta faktum har jag många gånger, bland annat i mitt kommentarsfält, fått bekräftat att många har svårt att acceptera och tro på som sitter hemma i Sverige.

Liu Xiaobo, 刘晓波 . Vinnare av Nobels fredspris 2010

14 kommentarer:

  1. Hänvisa gärna till min bulletin :)

    SvaraRadera
  2. Det är skrattretande att västerlänningar verkar tro sig veta bäst hur ett land ska drivas.Kina är ju ett land som drivits och drivs av helt andra filosofier och värderingar än vad länder i väst har gjort och gör. Exempelivs lär ju enpartistaten gynnas av att den långa traditionen av konfucianism. Att väst verkar tro sig bäst på vad Kina behöver känns ju mest som en kvarleva från kolonialtiden, då Européerna påtvingade andra länder att tycka och tänka som de.

    SvaraRadera
  3. @Jojje
    Länk till dig tillagd - och du blev just skyldig mig en öj ;-)

    @Anonym
    Jag skulle kunna skrivit exakt samma ord själv - dvs kloka ord ;-)

    SvaraRadera
  4. Jag var på Expo 2010 dagen efter utnämnandet, och kan rapportera att det var låååååånga köer till Norges paviljong. Det kan ju ha flera orsaker. 1) Kineserna tycker att Norge är ett spännande litet exotiskt land, 2) de som stod i kön ville komma in i paviljongen för att arrangera en spontan manifestation mot fredspriset, 3) de som köade ville söka exil i Norge, 4) de som köade ville ha en stämpel i Expo 2010-passet, 4) något helt annat. Själv tror jag på en kombination av 1) och 3).

    SvaraRadera
  5. Äsch då! Sista punkten i min uppställning ska ju vara en femma! Och det är en kombo av 1 och 4 jag tror på..

    SvaraRadera
  6. Kan du snälla kommentera en kommentar om vad du tycker om "bögar"
    Eller om du läser mitt inlägg, du behöver bara klicka på min sida som jag länkat så kommer du dit direkt, men om du tittar där så står det om man är bög för att man gör olika saker!
    Kan du lämna en kommentar om du tycker det är rätt det dom säger. Säg vad du tycker :P tack ändå om du inte gör det ;)

    SvaraRadera
  7. Är jätteglad för din blogg och läser den var dag med stort intresse.
    Efter mina tre och ett halvt år i Beijing så saknar jag staden.
    Fick just höra att min väninna Anna, som också bor i stan sedan flera år tillbaka, var på besök på ditt café i går.
    Ser verkligen fram emot ett besök både där och i Beijing i november.
    Hälsningar

    SvaraRadera
  8. Tror inte det är någon här i Sverige heller som vet vem han är.. Ingen jag pratat med i alla fall. Och vet inte ens kineserna vem han är, borde man då vinna nobelpris? En liten tanke bara.

    SvaraRadera
  9. Intressant! Även det här med att kineserna är ointresserade av politik och nöjda med systemet som det är. Jag såg nyss ett program på TV som handlade om Ryssland och om varför människorna där är nöjda med systemet och förknippar demokrati med otrygghet.

    Det framställdes dels att de mer demokratiska perioderna varit oroliga, men framför allt tycktes det inte finnas nån nyansering eller ifrågasättande i medierna. Dvs ledarna utmålas alltid som goda hjältar som gör sitt bästa för nationen i alla lägen. Frågan är om det är på samma sätt i Kina?

    Självklart ska vi också ifrågasätta om det är vår världsbild som är den korrekta, så behöver ju fallet inte vara. Fast jag är nog lite västerländsk i mitt tänkande här ;)

    SvaraRadera
  10. Krister och Jojje, göm er inte bakom eran uppfattning om vad "mannen på gatan" tycker, för det finns lika många svar på det som det finns kineser. Om Krister frågade genomsnittsamerikanen på 60-talet om vad han eller hon tyckte om rassegregationen så skulle han säkert få reda på att de flesta vita amerikaner inte brydde sig om de svartas situation. Var det rätt för det?

    SvaraRadera
  11. Naturligtvis finns det olika åsikter "på gatan", men om man lever mitt i denna verkligheten ett tag lär man sig med tiden att den stora massan är ganska samstämmig i dessa grundvärderingar.

    Kanske är denna lärdom mer värd än den vinklade "sanning" som förmedlas av Aftonbladet och därefter blir till "fakta" för "proffstyckare" i Sverige.

    SvaraRadera
  12. Håller med dig ,Krister.
    Någon har frågat de "dagstidningarna": har ni sänkit till "kvälltidnings" nivå ? Nej, vi öppnar dynet runt,svarar de mycket bestämt.
    PS. TT har rapporterat att Wen Jiabao talade via tolk när han besökte Europa.

    SvaraRadera
  13. ja, med 1,3 miljarder människor på gatan finns det givetvis knappast någon åsikt som uteslutande är ditt eller datt. men som sagt, jag och krister lever här, umgås dagligen med kinesiska vänner, och märker att i deras liv så finns det saker som värderas betydligt högre än västerländsk demokrati.

    är inte det ett bättre facit än de västerländska medier som hemulen läser?

    krister, ölen kommer så småningom :)

    SvaraRadera
  14. "Jag har frågat runt lite, och av dem jag frågat har INGEN vetat vem Liu Xiaobo är."

    Och det finns en hel del kineser som inte har koll på vad som hände 1989. Förklaringen heter censur.

    SvaraRadera