lördag 2 oktober 2010

Det 61 år unga Kina


Vill man vara lite "rolig" och starta en diskussion med en Kines så kan man säga något i stil med:
"Ähh, Kina är ju' bara drygt 60 år gammalt"
Det finns ingen Kines som kan lämna den kommentaren oemotsagd.

I går var det Kinas nationaldag och man firade 61 år sedan Mao Zedong utropade nationen Folkrepubliken Kina, så i det tekniska avseendet så stämmer påståendet ovan.

I alla praktiska meningar är dock landet mycket gammalt. Historieforskarna träter om vilket som är världens äldsta nation, och det hänger väldigt mycket på definition. I princip alla länder har då och då varit ockuperade och bytt namn och stadsformer så det är inte lätt att få ihop en fungerande definition. De länder som mest frekvent brukar klassas som de äldsta är Kina, Iran, Egypten och Indien. Om man sedan lägger till parametern som hur mycket den uråldriga kulturen lever kvar än idag så räknar jag och många med mig Kina som "vinnare".

Hur gammalt är Kina?
Mycket luddigt att svara på, men det finns listor på Kinas regenter i en obruten lista 4 000 år bakåt i tiden. Visserligen med diverse sammanslagningar och delningar genom årtusendena. Räknar man hur gammal kulturen i sig så är det inte ovanligt att hitta siffran 5 000 år.

Hur gammalt är Sverige?
Nationalstaten Sverige bildades år 1523. Om man i stället tittar på hur länge landet har fungera som ett rike med regenter så handlar det om storleksordningen 800 till 1 000 år.
Hur gammal är den Svenska kulturen?
Jag har ingen aning. Jag har svårt att sätta fingret på vad som är svensk kultur.
Midsommarafton - 700 år?
Köttbullar - 300 år?
Absolut inte mitt specialområde. Jag tror jag vet mer om Kinas kulturhistoria än om den Svenska.

中华人民中共和国成立61周年 dvs "Kinesiska Folkrepubliken firar 61 år"
Dessa plakat finns det gott om i Kina dessa dagar.

1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Jag stumlade in på din blogg, och började läsa när jag såg att det handlade om Kina. ^^
    Tycker att det är jättekul eftersom jag är jätteintresserad av de Asiatiska länderna och vill hela tiden lära mig nya saker om dom!
    Otroligt bra blogg du har! :)

    SvaraRadera