söndag 24 oktober 2010

Att reta sig på när man flyger


Det är ganska stor skillnad att flyga reguljärt jämfört med det spektakel som det är att flyga charter som jag tidigare gjort parodi på. Dock har det sina sidor även med reguljärt, och det finns en hel del man kan reta sig på om man inte har humöret på topp.


Några saker som INTE muntrar upp mig när jag flyger. Särskilt inte när det handlar om 9-timmars flygningar.


☂ När personen som sitter bakom sliter eller sparkar på min stol.

☂ När man hör (uppenbarligen avundsjuka) resenärer beklagar sig över hur korkade de är som slänger dyra pengar på en business-biljett.

☂ Att flygplansmaten är SÅ dålig att man alltid tvingas äta sig proppmätt på flygplatsen innan man kliver ombord.

☂ När man "boardar" planet och folk som ska lägga upp sitt bagage på hyllan inte kan kliva in mellan sätena och släppa förbi dem bakom utan att det ska bildas en lång kö i väntan på att de i lugn takt ska få ordning på sina prylar.

☂ Samma som ovan, fast när man ska av i stället.

☂ Att Air China inte kan "synka" maten med drycken. Man har normalt ätit färdigt när man blir erbjuden dryck.

☂ När den som sitter jämte hela tiden har sin armbåge på mig.

☂ När de som går i gången mellan sätena inte kan låta bli att stöta till mig när de passerar. Mycket irriterande när man försöker sova.

☂ När de som tidigare bara flugit charter börjar klappa händerna vid landningen.

☂ När det finns småbarn i kabinen som konstant skriker.


Är jag gnällig? Inte alls. Alla klagomål är högst befogade.


Andraklasskabinen på Air Chinas's Bowing 777 mellan Beijing till Stockholm. Här finns det mycket att reta sig på.

8 kommentarer:

  1. Haha^^ Jag rekommenderar att du aldrig gör en transfer i St:Petersburg för det var helt värdelöst:)

    SvaraRadera
  2. Känner igen de flesta av punkterna :) Att klappa händerna när man landar är så j-la fånigt,...det är verkligen charter fenomenet nummer 1. Jag ska berätta om en flygning mellan Abu Dhabi och Bryssel ; planet var fullt med indier, familjerna ville sitta bredvid varandra (ville byta platser )och eftersom de inte kunde sätta sig på sina platser utan sprang i korridorerna blev planet kraftigt försenad (90 min).Kaptenen kom ut och pekade med hela handen och bad folk att sätta eller lämna planet. Hela flygresan sprang folk (fr Indien) i korridorerna och bytte saker med varandra :)Och när kaptenen meddelade att vi närmar oss destinationen,...ja vad händer ; en man tar ner sitt handbagage, ställer den på stolen och sig själv bredvid "skratt". Flygvärdinnan undrar vad händer och ber mannen att sätta sig igen men han meddelar med bryten engelska att han ska av nästa station.....

    SvaraRadera
  3. Ska flyga mellan Göteborg och Pusan med ett byte i München nu på torsdag och jag blev verkligen oerhört uppmuntrad av ditt inlägg... ;)

    Jag får hoppas på att min flygresa får så få irritatonsmoment som möjligt haha!=D

    SvaraRadera
  4. Skrikande ungar är lätt det värsta jag vet, och på flygplan är det ännu värre då man inte direkt kan komma därifrån. Annars brukar jag inte störa mig på saker när jag flyger... Folk som står och bökar med sina väskor är väl irriterande på sätt och vis, men jag kan ha överseende med det. Bara jag har en mp3-spelare med batteri och får fönstersäte så det går luta sig mot själva väggen och sova så är jag nöjd.

    SvaraRadera
  5. eller de som är förkylda och nyser sig igenom hela resan...man blir tokig efter ett tag, i vetskapen att luftkonditionering med all säkerhet vispat runt virus och träffat just mig.

    I vissa länder är inte deodorant speciellt populärt. Kom särskilt ihåg i turkiet när killen bredvid slängde upp sina armar bakom nacken för att sträcka sig och jag fick andnöd och klippte till honom. Han gjorde inte om det.

    SvaraRadera
  6. För att utöka listan, vad sägs om, folk som äter kilovis med jordnötter trots upprepade förmaningar från flygpersonalen att det finns en dödligt allergisk person på planet, eller när den som sitter vid fönstret visar sig vara en person som måste gå på toa varje halvtimme, Och slutligen, alla som hetsar upp så fort planet landar och som sedan blir otroligt irriterade över att de får stå i 30 minuter och vänta på att få gå av.

    SvaraRadera
  7. Flög inatt mellan Newark och Köpenhamn och under denna (nattliga) resa fanns en totalbombad kvinna i 65-årsåldern(parodi på"dum-svansk-blondin) som pratade mycket högt och ljudligt med den som olyckligtvis råkade få ögonkontakt. De få minuter som hon inte pratade -dvs när hon var på toa eller hämtade dryck -var det ett litet barn som gallskrek(barnet skrek ju mest hela tiden, men blev överröstad av bimbotanten)
    När jag kom till Göteborg var jag helt snurrig av sömnbrist och irritation - barnet kan man ju inte göra så mycket åt - men tanten.....ack,ack,ack

    SvaraRadera
  8. Jag anser så fort man stiger utanför sitt hem så får man försöka anpassa sig efter omständigheterna. Jag personligen stör mig inte på andra människor utom berusade möjligtvis. Barn eller vuxna, irritation hjälper inte situationen alls utan förvärrar den. Alla som flyger bör alltid ha 1. öronproppar 2. mp3spelare. 3. Tålamod
    Trevlig resa.

    SvaraRadera