fredag 29 oktober 2010

Ölglas och ölkultur


Ölkulturen i Kina och Väst är ganska olika. Kineser dricker massor med öl, men är inte intresserade av öl på samma sätt som vi i väst. "Öl är Öl", och man dricker den sort som råkar vara lokal där man befinner sig. Nästan alltid är den Kinesiska ölen ljus och lättdrucken, och inget för en finsmakare från väst. Bra som törstsläckare, och jag tillhör den grupp som faktiskt även tycker att den är ganska god.

I Västvärlden är som bekant utförandet av ölglaset en inte obetydlig del i öldrickandet, och visst finns det vackra ölglas som verkligen förhöjer smakupplevelsen. Vänta er inget av detta i Kina (om ni inte går till de Västerländska restaurangerna).

I Kina serveras öl vanligen i mycket små fåniga tjockväggiga glas som rymmer ungefär en rejäl klunk. Ibland kan det vara så illa att man får en kaffe-mugg, eller till och med en plastmygg. (Är man på riktigt fina ställen så är det vanligt att få öl i små vinglas.)

De små glasen har jag lyckats vänja mig vid, och de känns faktiskt naturliga nu. Dock kan jag inte vänja mig vid muggarna. Det känns bara för fel. Här går nog min gräns i anpassningen mot det Kinesiska livet.

Vänster: Öl i kaffemugg - obehagligt.
Höger: Öl i "äggkopp" - Detta är den vanliga typen av ölglas i Kina.

Öl på MiMiShan CoffeeBar. Jag försöker hålla något sånär Västerländsk klass på mina glas.

5 kommentarer:

  1. quiz: vad heter världens största ölmärke? gogla inte nu..

    SvaraRadera
  2. Är det så enkelt som Tsingtao?

    SvaraRadera
  3. Nix. "Snow". Kinesiskt märke som passerade Bud Light för ett par år sedan!

    http://uk.reuters.com/article/idUKLV64401920090331

    SvaraRadera
  4. Valet är lätt, när jag kommer till Beijing så blir det en kall hos dig.

    SvaraRadera