onsdag 23 mars 2011

Krister i Guilin


På min skola studerar en äldre och inte allt för resvan dam från Tyskland som erbjöd att betala resan för den som ville följa med, och inte minst organisera, en tripp till Guilin 桂林 (och även till grannstaden Yangshuo 阳朔). Detta var ju naturligtvis ett attraktivt erbjudande så 隋鑫 (Suí Xīn) och jag delade på jobbet och biljetten.

Guilin har länge varit en pinsam lucka i mina reseerfarenheter, och nu efter 9 års resande i Kina är jag äntligen här. (Många paketresor som säljs från Sverige brukar inkludera Guilin på vägen ner mot Hongkong) Jag tror att Guilin representerar den bilden som många har av ett "exotiskt" Kina. Dvs sockertoppsberg, vackra floder och Kineser i platta flätade hattar som odlar ris.

Guilin är en millionstad som ligger omringad av de karakteristiskt spetsiga bergen och här och där i stadsbilden sticker det upp ett berg som man kan klättra upp på. De mest kända är "Elefant snabel klippan"
象鼻山
och "Solitary Beauty Peak" 独秀峰. Det går även en del kanaler kors ock tvärs som är avstickare från floden 漓江 (Li River) som bidrar till stadsbilden.
Vill man se de mest extrema vykorts-landskapen måste man dock åka en bit utanför stan.

Bara några kilometer från centrum ligger grottan 芦笛岩 "Reed Flute Cave". Det är en mycket vacker grotta som på Kinesiskt vis är upplyst i en massa olika färger, fast förvånande nog inte lika smaklöst överdrivet som jag var lite rädd för. Jag har sett värre.

Guilin är onekligen vackert. Ett Kinesiskt talesätt säger 桂林山水甲天下 vilket jag översätter till "Guilin's landskap är det vackraste under himlen". Det är svårt att jämföra olika typer av skönhet, men när det gäller bergslandskap ligger Guilin högt på topplistan.
Dock påstår några attYangshuo 阳朔 är vackrare, och om några timmar är jag där....
(to be continued)

Jag framför 象鼻山 "Elephant Trunk Hill", som lite förvånande ligger mitt i centrala Guilin

Vy från en båttur i Guilin's centrala kanaler i kvällsbelysning. Notera bergstoppen som sticker upp mitt i stan.

Den färgglatt belysta grottan 芦笛岩 (Reed Flute Cave) som är 240 meter lång.

Stulna bilder på vackra Guilin.

2 kommentarer:

  1. Vackra bilder från Guilin (om än stulna). Guilin är faktiskt en av de platser jag har besökt i Kina (10-15 år sen). Minns båtturen bland de vackra sockertoppsbergen och grottan, där jag framför allt minns guidens livliga förklaringar till vad alla formationerna "föreställer".

    Min mamma och jag blev runtguidade av personer på pappas jobb (han hade en gästprofessur i Kina) medan pappa jobbade. De var INTE vidare resvana kan man säga. När vi skulle flyga tillbaka till Beijing inser vi plötsligt att vi står med en stor resväska på väg att gå in i flygplanet. Engelskan var inte strålande. "Bag not IN plane" försökte vi. "Yes IN plane" tyckte vår "guide" oförstående. (Hon hade aldrig flugit förut, fick vi veta sen.) Som tur var gick det att lösa. Flygvärdinnan ställde vår resväska mellan några säten i flygplanet...

    SvaraRadera
  2. Nihao!
    Guilin och Yangshuo är platser jag gärna återvänder till : )
    Hoppas ni har bra väder och ett tips är ju att hyra en cykel i Yangshuo, fantastiskt att cykla mellan risfält och vattenbufflar m.m
    Anna G i Beijing

    SvaraRadera