Internationella flygplatser har ju vanligen en UTRIKES-del och en INRIKES-del. Det är sällan någon tvekan om till vilken del man ska om man vet vart man ska flyga.
Ur Kinesiskt perspektiv så är Hongkong 香港, Macao 澳门 och Taiwan 台湾 inrikes, men eftersom de ligger utanför den zon ("fastlands-Kina") som kräver visum så måste de av praktiska skäl trafikeras från utrikes. Detta än en pedagogisk obehaglig nöt då symboliken är viktig i Kina.
Man har löst problemet så enkelt så att utrikes heter "Utrikes/Hongkong, Macao, Taiwan"
Hongkong och Macao lyder under fastlands-Kina efter principen:
"Ett Land, Två System" 一国两制 (yīguóliǎngzhì).
Det pågår ständiga förhandlingar med Taiwan om hur även Taiwan ska kunna passa in detta systemet. Både Tawian och fastlands-Kina är dock överens om att det bara finns ett "Kina", och Taiwan kallar sig officiellt för 中华民国 (Zhōnghuá Mínguó) vilket betyder "Republiken Kina". Inte att förväxla med 中华人民共和国 (Zhōnghuá Rénmín Gònghéguó) som är "Folkrepubliken Kina", dvs fastlands-Kina.
Det finns bara några få länder som erkänner Taiwan som en egen stat. Dessa länder är dock inga tunga spelare i världspolitiken.
Man kanske även i detta sammanhang ska nämna Tibet 西藏 (Xīzàng) som vissa anser ska vara en självständig stat. Frågar man "Kinesen på gatan" om de tycker Tibet ska vara självständigt så tycker de att frågan är lika märklig som om man frågar en Svensk om Uppland borde vara självständigt. Visst kan man med historiska argument hävda att Tibet har ett självständigt förflutet, men man bör då väga in att med det argumenten så finns det massor andra regioner i både Kina och omvärlden som skulle ha rätt till självständighet. Världsbilden ändrar sig med tiden, och Tibetfrågan har en hel del komplicerade sidor.
Skylt för "Utrikes" på Beijing's internationella flygplats. "Utrikes/Hongkong, Macao, Taiwan"
Pekings stora flygplats har dessutom TVÅ internationella terminaler vilket inte gör det enklare. Detta fick jag känna på när jag sist åkte till Sverige och testade att mellanlanda i Moskva för att spara någon tusenlapp eller två per biljett. Aeroflott gick nämligen inte från den stora nya terminalen (som SAS och Air China gör), utan det vart till att åka vidare ut till den gamla terminal 2 där deras flighter hanterades.
SvaraRaderaKan ju passa på att tipsa om att ifall man ska flyga till Hongkong från fastlandet så kostar det ofta nästan dubbelt just därför att det är "internationellt" flyg. Det kan vara värt att istället flyga till Shenzhen och sedan ta en timmes tåg till Hongkong.
SvaraRaderaTack för din sida Christer!
Åse P
Bra tips om flyg till Shenzhen Åse, jag vill bara säga att jag också brukar resa så när jag sa till/från Hongkong.
SvaraRaderaMellan Peking och Shenzhen kan man ofta flyga för runt 600 medans det är betydligt dyrare till/från Hongkong.
Håller med ovanstående. Håller precis själv på att planera en resa till Hongkong/Macao så jag sitter just framför alla virriga prislistor.
SvaraRaderaPriserna varierar även ofta dramatiskt efter säsong. Dagarna efter det kinesiska nyåret kunde man faktiskt åka från Beijing till Guangzhou för 300 RMB, och idag kostar samma resa över tusenlappen.
Ett annat tips för denna typ av resor är att köpa färdiga "paket" från de lokala resebyråerna. Inte sällan är deras paket med flyg och hotell billigare än vad bara flygbiljetten är på den ordinarie prislistorna.
Kinas och Taiwans situation är precis som Nord- och Sydkorea. Båda är Kina, de har vapenstillestånd men full beredskap och en återförening av nationen är inte möjlig innan diktaturen i norr har fallit.
SvaraRaderaSjälv tycker jag Taiwan borde våga kämpa för att bilda Republic of Taiwan, men det är ju fullt förståeligt att de inte i första taget släpper sin 5000-åriga historia som Kina.