onsdag 9 mars 2011

Krister i Hongkong


Av en visum-teknisk anledning som är så pinsam att jag inte kommer mig för att berätta om den (på grund av risken att skada mitt rykte som god planerande projektledare) så blev det hastigt och lustigt nödvändigt för mig att snabbt få en ny immigrationsstämpel i passet.

Ett enkelt sätt att lösa detta problem är att göra en tripp till Hongkong 香港 (Xiānggǎng) (eftersom det visum-tekniskt är "utomlands")

Jag har en hat-kärlek till Hongkong, och kan inte låta bli att åka hit då och då.

Det negativa är att miljön till stor del är så väldigt stimmig, intensiv, ruffig och stressande så man är helt slut efter några dagar här och längtar tillbaka till "riktiga" Kina. (Där det också är stökigt och ruffigt, men på ett annat sätt)

Fördelarna är att Hongkong är så vansinnigt fräck och extrem plats. ("Cool och "Matcho" har jag skrivit tidigare så jag försökte hitta på några nya ord). Här finns det fruktansvärt massa skyskrapor, och märkesshoppingen är definitivt i världsklass. Mängden shoppingscenter är så stor att de bokstavligen växer ihop med varandra. Detta är definitivt en plats för millionärer att spendera sina kulor.
Hongkong-ön är ett paradis för en skyskrape-fanatiker som mig. Jag kan sitta länge på kvällen vid utsiktspiren på Kowloon 九龍 och bara njuta av vyn över ön.

Dagens reflektion:
I hissarna på fastlands-Kina betyder " Våning 1" bottenvåningen. I Hongkong är "Våning 1" en våning över bottenvåningen (bottenvåningen heter "B")
Detta är ett tydligt exempel på "Ett Land, Två System". ;-)

Nu när jag ändå är här nere i syd tänker jag "bränna av" 3-4 andra sydliga städer som det var allt för länge sedan jag besökte. Jag återkommer i ämnet.

Jag som njuter av utsikten övger Hongkong's vackra skyline.

6 kommentarer:

  1. Vi hade stora problem att hitta varuhus i vår prisklass. Min uppfattning av Hong Kong är att alla går i märkeskläder antingen äkta eller fake något däremellan är svårt att hitta! Bäst shopping var nog outlet varuhuset på ön Lantau.

    SvaraRadera
  2. Krister. Fick du samma hemska känsla som jag i Hong Kong att man plötsligt inte kan läsa/förstå i princip någonting och man blir då den vilsne turisten igen. För mycket utlänningar också. Det kändes inte "Kina"...

    SvaraRadera
  3. Carl
    Jag håller verkligen med, det jag inte gillar med Hong Kong är att allt är så trångt det finns inga stora öppna ytor som i Beijing. Man känner sig instängd i HK. Jag har själv varit tvungen att åka dit på visa runs.

    SvaraRadera
  4. Men visst är det så att man som svensk inte behöver visum till Hong Kong?
    Jag ska dit för första gången i april...ska bli spännande att jämföra denna stad med Shanghai :-)

    SvaraRadera
  5. Åse
    Jag det stämmer. Shoppingen är maxad eller enkel. Ingen fokus på mittenskiktet i de centralaste delarna. Då får man söka sig lite utåt.

    Simon
    Sorry for late replay.
    Jag kan hålla med om att Hongkong inte riktigt känns som exotiska "Kina", men jag känner mig inte så vilsen där. Jag har varit i Hongkong ganska många gånger.

    Carl
    Vi tycks vara överens. ;-)

    annieverse
    Korrekt. Som svensk behövs inget visum till Hongkong. Dock blir det en ny "entre" till fastlandet när du ska tillbaka.
    Shanghai är den stad i fastlands-Kina som mest liknar Hongkong, så du kommer nog att känna dig i alla fall lite hemma.

    SvaraRadera
  6. Ang shopping av normala kläder till normala priser, kan jag rekommendera Hong Kong-kedjorna Giordano och Bossini. Litet H&M/Lindex/KappAhl-stuk, fast bättre priser.

    Åse (också!) P

    SvaraRadera