fredag 25 mars 2011

Beijing Red Light District


Har Beijing något "Red Light District"?

Ja, men utbudet är inte samma som i Amsterdam eller Hamburg. På Beijing's Red Light District hittar man bara restauranger, och jag syftar på restauranggatan Dongzhimennei Dajie, 东直门 内大街 som populärt kallas 簋街 (Guǐjiē).

På denna gatan går ALLT i rött. Normalt är Kineser svaga för rött neonljus men på Guijie har det dragits till absurdum.
Vackert eller inte är ju upp till observatören, men det ger iallafall en varm atmosfär.

"Förr" uppfattade jag denna gatan helt turistfri, men min känsla är att det har börjat svänga lite. Nu finns det inkastare som kan prata lite knagglig engelska som tjatar på en utanför restaurangerna. Trots detta kan jag fortfarande rekommendera gatan för den som vill ha ett rejält utbud av enbart Kinesiska restauranger på samma ställe ganska centralt i Beijing.

Guijie ligger rakt väster ut från tunnelbanestationen DONGZHIMEN 东直门 Linje 2/13

Den röda belysningen på Guijie. På den nedre bilden är min dotter Ammie efter att ha käkat 火锅 (Kinesisk Hotpot)

3 kommentarer:

  1. Den kallas väl även Ghost street?

    SvaraRadera
  2. Vart hittar man konkubinerna då?

    SvaraRadera
  3. Daniel
    Ja det är nog rätt.

    Anonym
    Du får söka dig mot Maggie's bar.

    SvaraRadera