tisdag 15 mars 2011

Krister i Shenzhen

(stad nr 4 i min syd-Kina turne)

Mitt sista stopp på min turné blir i den "Speciella ekonomiska zonen" Shenzhen 深圳.

Shenzhen är en helt ny stad. 1979 grundades en ekonomisk frizon längs med kusten mot Hongkong och då tog det snabbt fart med byggandet och snart så stod det en hel stad här med över 8 millioner invånare och är en av världshistoriens snabbat växande städer. Shenzhen är idag en viktig ekonomisk stad (naturligtvis till stor del beroende på sin närhet till Hongkong) och här finns bland annat Shenzhen-börsen.

Listan på turistattraktioner i Shenzhen är inte så tung även om det finns en del. I västra staden finns Window of the World 世界之窗 där man kan se modeller av en massa av världens attraktioner och China Folk Culture Villages 深圳中国民俗文化村 som är en tema-park om Kinas folkgrupper.

En inte obetydlig del av Shenzhen's turister är SPA-turister från Hongkong. Kring tågstationen vid gränsen är det tjockfullt med "SPA" och "Sauna bath", och det är mycket billigt.
T ex på ett hyfsat fint SPA som jag gick till fick man ett paket med 2 timmar helkroppsmassage + 1 timma fotmassage + 1 timma huvudmassage (dvs totalt 4 timmar) för 100 RMB. Dock var man tvungen att ge minst 30 RMB i dricks/massör så kalaset slutade på totalt 200 RMB (=SEK). Då ingick även mat och SPA-bad.

Troligen har Shenzhen även en hel del sexturister också, då gatorna i närheten av tågstationen är prostitutionstätare än bardisken på Maggies i Beijing.

Shenzhen har ingen direkt utmärkande arkitektur, men har några rejäla skyskrapor i +300 meters klassen, och om några år är 648 meters Pingan International Finance Centre, Shenzhen 平安国际金融中心 klar som då blir världens näst högsta skyskrapa.

Ska man planera in Shenzhen i en turistresa genom Kina?
Nja, inte för staden som sådan, men ska man ändå till Hongkong så kan det ibland vara ganska stor prisskillnad att flyga till Shenzhen i stället. Därefter kan man promenera över gränsen till Hongkong och sedan kliva på tunnelbanan på andra sidan.

Nu efter att ha avverkat 4 städer i hög takt är jag helt slut och känner för att stanna i "lugna" Beijing ett tag och bara relaxa och drick RUILONG JasminTe.

Shenzhen at night. Till vänster syns 384 meter höga Shun Hing Square 信兴广场/地王大厦

14 kommentarer:

  1. Nog för att jag vet att det är långt från Tokyo till Peking - men hur påverkas livet hos er av katastroferna i Japan? Och hur ser rapporteringen i media ut?

    SvaraRadera
  2. mammanonna

    Det påstås att skalvet kändes i Beijing (jag var själv i Guangzhou när det hände så jag märkte inget).

    Någon direkt teknisk påverkan har det inte varit här mer än att det ställdes in några flyg till Tokyo.
    Det är extremt mycket mediarapportering. Det är den ständiga huvudnyheten.
    Att Kina bistår med stora hjälpresurser till Japan är även det en tung nyhet. ;-)

    SvaraRadera
  3. Det där med att skalvet kändes i Beijing tvivlar jag starkt på. Har du verkligen hört någon som har känt av det?

    Måste ha varit när jag låg och sov då i sådana fall för då så är det ibland tveksamt om ens en jordbävning kan väcka mig:)

    SvaraRadera
  4. Jag var i Peking och har inte hört någon som kände av skalvet.

    Ja det är stor prestige här i Kina att kunna skicka nödhjälp till "lilla Japan", särskilt då man också nyss sprungit om landet ekonomiskt!

    För en total överblick i media kan ni ju läsa på min bulletin :)

    http://www.inbeijing.se/bulletin

    SvaraRadera
  5. Min "källa" till att skalvet skulle ha känts i Beijing:
    http://shoppingbackpacker.blogspot.com/2011/03/jordbavningen-kandes-anda-till-peking.html

    SvaraRadera
  6. Hej! Vi har en resa till Beijing planerad i april. Men hur ska man göra? Är det risk för att bli utsatt för nedfall, eller vet man något i nuläget?

    SvaraRadera
  7. Anonym
    Min tro/gissning är inte på något vis bättre (eller sämre) än din eller någon annans.
    Jag tror heller inte att det presenteras mer betydande fakta i medierna här i Kina än vad som du har tillgång till i Sverige.

    Dock så tror jag definitivt att kvällstidningsjournalisterna i Sverige gärna som vanligt förstorar varje möjlig katastrof till absurdum. Det jag läser på deras nättidningar bekräftar absolut den bilden.

    Själv har jag ännu ingen tanke på att evakuera mig på grund av detta.

    SvaraRadera
  8. Det blåser väl åt fel håll för att vi i Beijing ska påverkas nämnvärt av strålning. Priset på Salt har dock gått upp rejält som följd av detta och enligt rykten så är saltet nästan slut i Peking då alla hamstrar..

    SvaraRadera
  9. Precis när jag läste din kommentar kom jag hem från att ha varit i snabbköpen och titta på alla som i panik letar salt. Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2011/03/hamstring-av-salt-i-kina.html

    SvaraRadera
  10. Och de få ställen som har kvar har tydligen upp till 10x priset mot vanligt. De är snabba på att tjäna pengar när de ser en chans här :P

    SvaraRadera
  11. Tack för synpunkterna!
    Då kanske vi ses i april;)

    SvaraRadera
  12. Ska göra en resa med början i Macau, vidare till Hongkong och därefter mot Guilin. Vad är enklast/billigast - via Shenzhen eller Guangzhou? Kan man lyckas hitta en biljett till ett natttåg samma dag, eller måste man boka ngn dag innan?

    SvaraRadera
  13. Elisabaet,

    Att ta sig från Hongkong till Shenzhen kan du göra med den förlängda tunnelbanan, dvs mycket billigt.
    Att ta sig från Hongkong till Guangzhou går enkelt med tåg som jag vill minnas kostar typ 100 RMB eller så.

    Guangzhou ligger lite närmare Guilin, men jag tror inte det är någon dramatisk prisskillnad mot om du åker från Shenzhen.
    Dvs totalt tror jag att det blir liknande kostnad om du åker över Guangzhou som över Shenzhen. Välj sträckning beroende på intresse (eller möjligen tillgänglighet av biljetter)

    Överlag kan man hitta tågbiljetter samma dag om det inte är någon form av högsäsong, men det är ju alltid säkrast att boka så tidigt som möjligt. Hur det ser ut just för de sträckningar du frågar efter vet jag inte, men det är stora städer som ligger relativt nära varandra så jag gissar att det finns många alternativa avgångar.

    Mvh

    SvaraRadera