lördag 5 mars 2011

Våren är här


Det är nu en månad efter vårfestivalen och igår fick vi i Beijing njuta av årets första riktiga vårdag. Jag tittar sällan på termometern så jag vet inte hur varmt det var, men som icke frusen nordbo hade jag inga problem att gå utan jacka igår mitt på dagen.

Ett vårtäcken är att man här och var ser folk som tar med sina fågelburar ut på gatan för att vädra dem och sprida lite fågelkvitter till gatumiljön. Sedan sitter de jämte sin runda fågelbur och relaxar i solen och pratar med fåglarna.

Nästa vårtecken är att man klär av och klipper alla buskar och häckar som kläddes med vinterkläder i december. Det kändes som att på en dag var helt plötsligt alla häckar avklädda, gröna och nyklippta.

Överlag är både vår och höst mycket korta och oberäkneliga här i Beijing. Just i dessa tider (och motsvarande höstomslag) är det svårt att planera kläder för en resa hit. Det kan vara riktigt varmt som igår, och helt plötsligt är det snö igen och/eller isande blåst. Det var faktiskt bara en vecka sedan det snöade, så man ska kanske inte ta ut för mycket vårglädje i förskott.

"Ta aldrig ut glädje i förskott - då riskerar man att vara glad i onödan".

Här håller någon på att "klä av" buskarna sin vinterklädsel (som syns till vänster i bild)

2 kommentarer:

  1. hej!
    Det ser härligt ut med lite vår. Jag undrar om du känner till någon bra affär där man säljer symaskiner. Jag tyckte att jag såg någon jättelik affär när vi kom susande från flygplatsen som verkade sälja elektronik men då jag bor i Europa är det svårt att kolla.
    Trevlig blogg!
    Eva

    SvaraRadera
  2. Enligt min bild så säljs elektriska produkter i två olika miljöer beroende på produkttyp:
    Datorer, mobiltelefoner, MP3 spelare, kamera etc säljs på de stora elektronikmarknaderna,
    TV, DVD, AC, kyl, frys, riskokare etc säljs oftast i de större varuhusen.
    (nu generaliserar jag lite)
    Symaskin hör definitivt till den andra gruppen.

    Dock har jag känslan av att kulturen för privata symaskiner inte är lika utbredd i Kina som t ex i Sverige. Jag tror man oftare springer till skräddaren än att själv sy. Om jag fortsätter generalisera så tror jag att den kines som har råd med en symaskin hellre låter någon annan sy än att själv köpa en maskin.

    Själv har jag aldrig reflekterat över någon symaskin någon stans, men jag antar att de finns i de större varuhusen bland hemelektronik.

    Hur kommer det sig att du funderar på att köpa symaskin i Kina?

    SvaraRadera