fredag 22 maj 2009

OS lycka.....Nej!


Inför Beijing OS 2008 togs det fram fem maskotar som kallades lyckodockorna, eller "Friendlies". Deras namn bildar tillsammans "Beijing välkomnar er", fast på Kinesiska. Väldigt många positiva Kinesiska attribut finns inbyggda i dockorna. Dessa fem maskotarna visades upp flitigt i Kina, och även en hel del i övriga världen efter lanseringen 1000 dagar innan OS, men försvann märkligt nog under de verkliga OS veckorna - Varför?


Vidskepelse på hög nivå är svaret. Några exempel:


Dockan Jingjing är en Jättepanda, och varifrån kommer dem? Från Sichuan provinsen. Ni kommer ihåg den stora jordbävningen för ett år sedan.

Dockan Yingying är en Tibetansk antilop. Tibet - Behöver jag säga mer?

Även de tre övriga dockorna kan på liknande sätt kopplas till Kinesiska tragedier under månaderna före olympiaden såsom tågkraschen av T195, översvämningarna och protesterna mot facklan. Allt hände månaderna innan invigningen.

Mannen som står bakom dockorna (Han Meilin) drabbades även av två hjärtattacker under tiden han designade dem.

 

Lite kuslig historia. Lyckodockor?


De olympiska lyckodockorna vars namn bildar "Bei-Jing-Huan-Ying-Ni" ("Bei-jing-väl-komnar-er")

3 kommentarer:

  1. härmapa dårå!! hahahahaha
    http://chinablog.se/?p=44

    SvaraRadera
  2. Hej! Hittade till din blogg via Ulrika Rudqvists blogg, http://alskadebeijing.blogspot.com

    Jag tycker att Beijing är en mycket intressant stad och jag blev väldigt ledsen när Ulrika slutade skriva om den. Därför blev jag väldigt glad när jag hittade din blogg. Den här bloggen kommer defentivt att följas!

    SvaraRadera