söndag 10 maj 2009

Ljuset påverkar mycket


Min tidigare kollega Peter och några av hans nuvarande kollegor på Ericsson dök upp igår på eftermiddagen och jag tyckte jag löste mitt guidningsuppdrag acceptabelt. Vi modifierade planen något och det blev några mindre ljusberoende fiaskon. Eftersom att CCTV Building inte är belyst ännu så var vi tvungna att ta oss dit innan det blev mörkt. När vi ändå var i närheten så gick vi till The Place för att titta på den gigantiska tak-TV'n. Detta blev ingen succé eftersom det var så ljust att den inte ens var igång.

När vi sedan kom till Himmelska fridens torg lite efter 19:00 så började det skymma, men torget var fortfarande nedsläckt och trist. Dock tog det inte så många minuter förrän all belysning tändes, och då blir det pampigt värre. 

Vi fortsatte till Operahuset som visserligen var lite diskret belyst men de hade inte igång något ljusspel som de har ibland. Då skiftar "ägget" i färg med diverse vackra ljuseffekter. Framåt kvällen avslutade vi med fotmassage, och efter det så var hela gänget för trötta för att ge sig på Beijings nattliv. Jag tror de var ganska nöjda med dagen.

Peter och jag framför Mao's portätt. Ovanlig turistbild?.......NOT

Peter betraktar läckerheterna på Donganmen's nattmarknad. En friterad skorpion kanske?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar