Ganska många större städer har numera tunnelbanor, men det är inte så många som har riktigt stora system. Det finns bara ett tiotal i världen som har över 20 mil banor, och bara 6 st som har mer än 5 000 000 resenärer per dag. Världens längsta tunnelbana finns idag i Shanghai, och världens mest trafikerade tunnelbana är i Tokyo.
De längsta tunnelbanorna idag:
#1 - Shanghai, 42 mil
#2 - London, 40 mil
#3 - New York, 37 mil
#4 - Tokyo, 33 mil
(#8 - Beijing, 23 mil)
De mest trafikerade tunnelbanorna idag:
#1 - Tokyo, 8 700 000 passagerare/dag
#2 - Shanghai, 7 000 000 passagerare/dag
#3 - Moskva, 6 500 000 passagerare/dag
#4 - Beijing, 5 600 000 passagerare/dag
Av de stora tunnelbanorna i världen är det bara två som på allvar fortfarande utvecklas, och det med besked. Nämligen Shanghai och Beijing (och i viss mån även Seoul men inte särskilt fort).
I slutet av detta året kommer Shanghai ha nått 50 mil tunnelbana, och om planen följs så har man 2020 nått hissnande 88 mil och då är man störst med stor marginal.
Beijing's nät utvecklas även det i hög fart, och 2012 kommer nätet att vara 42 mil och 2015 hamnar man på 56 mil som en god 2:a.
Dvs strax rycker Shanghai och Beijing från "klungan" och drar iväg mot en kanske ointaglig ledning i listan över världens största tunnelbanenät, och det är rimligt att tro att passagerarmängden följer utbyggnaden av näten. Övriga "tävlande" står i jämförelse ganska still i utvecklingen.
En av dagens 147 tunnelbanestationer i Beijing, nämligen 北京南站, Beijing South Railway Station. Strax finns det betydligt fler.
Stockholm då ?
SvaraRaderaDet är även rent och fint i tunnelbanan i Peking. Ett nöje att åka....fast de är lite trångt :)
SvaraRaderaStockholms tunnelbana är ca 10 mil lång, och har ca 1 million resande om dagen.
SvaraRaderaInte så illa för att vare en "småstad"
Trodde faktiskt att Seoul skulle kvala in på topp 4-listan över de längsta, nu när linjen till Incheon International Airport (väl?) är klar.
SvaraRaderaSeouls tunnelbana är för övrigt lika fin som Shanghais!
Seoul är 5:a både var det gäller längd och passagerartäthet.
SvaraRaderaJag tror att AREX (Airport Express) är färdig, men är osäker på om den räknas in i systemet som tunnelbana.
Heej.Jag har följt dig ett tag och är imponerad av dina rapporter,inte minst för saklighet och neuytalitet.Det här om tunnelbanorna var intressant,något som svensk press inte tillhandahåller.
SvaraRaderaLycka till
Nils Kling
@Nils
SvaraRaderaTack! - Kommentarer som din uppmuntrar verkligen. Känns skönt att det uppskattas som jag stretar ihop. Det finns lite tidsödande researcharbete bakom.