torsdag 28 juli 2011

Toaletter i Kina


Traditionella Kinesiska toaletter är av typen "hål i golvet". Tekniskt sett är det inte en sämre variant än den västerländska typen, och det tunga argumentet brukar vara att det är hygiensikt då man inte behöver vidröra några ytor. Med tanke på att Kineser överlag har mycket lätt för att sitta på huk så tror jag inte att de upplevs som obekväma heller.

Jag vet att det inte är ovanligt att Kinaresenärer inför sin resa är oroliga över standarden på toaletterna i Kina. Min dotter blev inte positivt överraskad när hon för första gången skulle besöka en allmän toalett i en hutong, och det är naturligtvis fler som har liknande känslor.

Jag försöker strukturerat reda ut statusen för toaletterna i Beijing:

På hotellen
Jag har bott på många olika hotell genom åren och alla har haft toaletter i västerländsk stil med i sämsta fall acceptabel standard. Ska dock tilläggas att jag inte bor på de extremt billiga haken utan det billigaste har nog varit för ca 100 RMB/natt.
Bor man enkelt i sovsalar för några 10:or med gemensam toalett så tror jag risken är överhängande att toaletten följer samma standard. På finare hotell kan badrummen upplevas mycket lyxiga utöver vad vi är vana vid i västvärlden.

❏ Offentliga toaletter
Det brukar inte vara svårt att hitta offentliga toaletter, och de är ofta bra skyltat.
Bortsett från de riktigt nybyggda anläggningarna (t ex kring OS-byn) så är det överlag mycket enkel standard på de offentliga toaletterna. Ha som regel att ha med dig eget papper då det sällan finns. Nästan alltid är de av "hål i golvet"-typ och det som kanske är värst för oss turister är att det inte är ovanligt att det inte går att låsa in sig. Ibland är det bara små skärmväggar mellan hålen, och ibland till och med bara en rad hål i golvet utan någon form av vägg.
Det kan även vara bra att ha med t ex våtservetter för det kan vara begränsade möjligheter att tvätta händerna efteråt.

❏ På restauranger
Enklare restauranger har ingen toalett, utan man måste gå ut och hitta en offentlig toalett utanför. Ett steg upp i klass så finns det toalett, men den är ofta väldigt enkel. Även på riktigt lyxiga Kinesiska restauranger är det inte ovanligt med "hål-i-golvet" men då i för restaurangen matchande standard. På västerländska restauranger förekommer både västerländsk och kinesisk stil på toaletterna.
Ett ganska säkert kort när man är ute och turistar är använda toaletterna på McDonalds eller KFC. De har vanligen mycket fina toaletter, och det blir ingen reaktion av att man bara lånar toaletten utan att köpa något.

❏ I lägenheter
Alla nybyggda lägenheter i Kina som jag har sett har haft västerländska toaletter. Även lite äldre lägenheter har nästan alltid västerländsk typ. Jag vill minnas att alla mina bekanta som jag besökt har haft västerländsk toalett i sitt hem.

❏ I shoppingcenter
I de stora shoppingcenterna finns det nästan alltid toaletter, och standarden går vanligen i linje med anläggningen i övrigt. Är du på ett flådigt varuhus i innerstan så är det ofta riktigt fina toaletter, och är du i de lite ruffigare marknadsvaruhusen så kan man vänta sig motsatsen.
I de finare varuhusen är det oftast inte några toaletter på första våningen, vilket jag antar är för att minska springet från dem som föredrar varuhusens toaletter framför de offentliga på gatan.

I de största städerna är det idag sällan något problem att hitta toaletter som även den kräsna kan acceptera. Det kan vara värre om man reser i de mindre städerna. Då kommer man att tvingas acceptera enklare lösningar då och då om man inte är riktigt planerande. Den viktigaste grundregeln är att man alltid bör ha ett paket pappersservetter när man lämnar hotellet.

En offentlig toalett i Beijing av det enklare slaget. Här är det dock lyxigt nog små väggar som avdelar hålen, vilket inte alltid är fallet.

4 kommentarer:

  1. Oftast kan man ju lukta sig till var de offentliga toaletterna finns...

    SvaraRadera
  2. Har du lyckats missa "diket". Brukar oftast vara gjuten i betong ca 1 meter hög med ett dike i.
    Fördel: Lite lättare att pricka för oss oviga som inte klara att komma ner i föreskriven skitställning.
    Nackdelar: Sitter man nedströms så ser man hur det går för de andra och finns det inte bås så SER man hur det går för de andra.

    SvaraRadera
  3. Chris

    Ja, och det är ju mindre charmigt.

    LaoYou

    Här har du identifierat en lucka i min kompetensmatris.
    Kanske har du något informativt foto att visa?

    SvaraRadera
  4. Tyvärr så kändes det inte vid det tillfället som ett minne jag ville spara bland semesterbilderna ;-)

    SvaraRadera