torsdag 2 juli 2009

Vill du se rik ut? - Bli fet!


De finns några gratistidningar i Beijing som är tillägnad oss utlänningar. Ex the Beijinger och CITY Weekend. Dessa tidningar innehåller huvudsakligen annonser för restauranger, nattklubbar, SPA, boende etc. Nyligen hittade jag en lite speciell annons i en av dem. Se bild nedan.

Poängen är att du ser fattig ut om du är för smal. Bli lite fetare så ser du rik ut. Prova "Fatkwik" så får du lite mera mage. Tänk er att köra den kampanjen i Europa eller USA.

Ibland när jag träffar min frus Kinesiska väninnor som jag knappt känner så förekommer det att de hälsar med frasen "Hej - Vad fet du är". Detta kan ju tyckas lite märkligt ur vårt västerländska perspektiv, men det betyder i princip att jag ser välmående ut (och rik?).

Notera att det är den vänstra bilden som är "Före" och den högra "Efter". Visst blir man sugen att prova "Fatkwik"

1 kommentar:

  1. Å, sådana annonser (på fullaste allvar) hittar man ofta i gamla kinesiska tidskrifter från början av 1900-talet. Där kunde man också hitta reklam för godingar som t.ex. Dr. Williams' Pink Pills for Pale People. De botade i princip allt.

    SvaraRadera