tisdag 15 februari 2011

Vad är världens största stad?


Vilken är värdens största stad?
Frågan diskuteras flitigt här och där och det råder stor förvirring om begreppen, och jag som är väldigt intresserad i frågan lider ibland när jag hör hur folk blandar och missförstår befolkningssiffror.

För att kunna komma vidare i frågan så måste man definiera vad en stad är. Först och främst är nog flertalet överens om att man menar folkmängd av "bofasta", men på vilken yta?
De vanligaste definitionerna är:
"Kommunen" som hör till staden, dvs det politiska området som kontrolleras av staden.
❏ Det sammanhängande tätbebyggda området kring staden (oavsett politiska gränser och namn)
Stadscentrum utan förorter. Dvs fram till att staden övergår till landsbygd eller förort.
Samtliga dessa definitioner används dagligen och de ger helt olika svar på frågan, och jag stegar mig nedan genom de tre definitionerna.

#1: En stad definieras som "kommunen".
Med denna definitionen så är Kina totaldominerande på listan med sina jätte-"kommuner".
1 - Chongqing, 33 miljoner
2 - Shanghai 23 miljoner
3 - Beijing 22 miljoner
Själv tycker jag denna definition säger mycket lite om en stads storlek, då det bara är en politisk gränsdragning. Ett politiskt beslut kan påverka siffrorna dramatiskt, vilket t ex hände med Chongqing 1997 som plötslig blev en "jättestad". Dock bor bara 5 av dessa 33 miljoner i Chongqing stadscentrum och det säger lite om hur missvisande siffran är.

#2: En stad definieras av det sammanhängande tätbebyggda området runt staden.
Det är mycket svårt att definiera denna folkmängd för olika städer så alla institut har stora variationer. Dock är alla överens om vem som är nummer 1.
1- Tokyo, ca 35-37 miljoner
2,3,4,5,6,7 - Jakarta, Seoul, Delhi, Mexico City, New York, Bombay ca 20-23 miljoner
(OBS! utan inbördes ordning)
Att dessa sex städer får dela platserna 2-7 kommer av att det är så motstridiga uppgifter om hur stora deras tätbebyggda område är, men de flesta är överens om att det är just dessa städerna som är de största.
Om det är någon som kan påstå en specifik ordning i listan efter Tokyo så kan jag med lätthet visa en "trovärdig" lista som säger emot, då flera trovärdiga institut ger motstridiga uppgifter.

#3: En stad definieras som stadscentrum utan förorter.
Här blir det så lustigt att Tokyo hamnar utanför listan eftersom dess stadscentrum har vuxit ihop med närliggande städer och förorter och alltså i sig inte är så stor i sammanhanget.
1 - Shanghai 16 miljoner
2 - Bombay 14 miljoner
3 - Karachi 13 mijoner
För att förklara dessa "låga" siffror så kommer det av att man slutar räkna när staden övergår till "förort". (och alla städer i denna kalibern har växt ihop med sina förorter.)

Så vad är då svaret på frågan på frågan om världens största stad?
För mig är svaret Tokyo, dvs jag anser definitivt att det är det tätbebyggda sammanhängande området som oftast är det som bäst beskriver det man menar när man tänker på en stads storlek.
Dock kan jag även acceptera Chongqing och Shanghai som "vinnare" - bara frågeställaren vet vad han frågar efter.

Lägg märke till att undantaget Shanghai och Bombay så är det helt olika städer (och folkmängder) på de tre olika topplistorna ovan beroende på hur man definierar en "stad".

Tokyo. Världens största stad om ni frågar mig. (Världens största sammanhängande tätbebyggda område)

Shanghai. Världens största stad om man räknar stadscentrum utan förorter.

6 kommentarer:

  1. Att bara räkna stadscentrum känns ju lite "fel" eftersom stadscentrum nästan alltid domineras av kontorsbyggnader, medans folket som jobbar där bor lite utanför "centrum".

    SvaraRadera
  2. Intressant att du skriver om det här just nu. Vi pratade om Chongqing idag på jobbet... Vi fick nämligen en inbjudan till att presentera en av våra forskningsstudier på en konferens där (fast det verkar vara en lite slarvigt skickad inbjudan, för konferensen var inte riktigt inom vårt ämne... vi började undra om de var desperata på att få dit västerlänningar?)

    Hur som helst hade mina kollegor aldrig hört talas om Chongqing och trodde nästan att det var ett skämt tills jag lyckades övertyga dem om att det är Kinas största stad... Otroligt hur en så stor stad kan vara så anonym och så oomtalad...!

    SvaraRadera
  3. @Daniel
    Ja, det är ett argument som kan vara relevant för vissa städer. Dessa städer känns definitivt större än vad siffra visar eftersom t ex affärer, restauranger och infrastruktur är anpassade även efter den pendlande folkmängden.

    @Freedomtravel
    Ja, har man ingen direkt koppling till Kina så är det nog vanligt att man bara känner till Peking, Shanghai och Hongkong.
    Du var väll noga att förklara för dina kollegor i vilket avseende som Chongqing är störts? ;-)

    SvaraRadera
  4. Är det inte Chongqing som har väldigt mycket "黑社会"? :)

    SvaraRadera
  5. Nej, jag var inte sååå noga. Jag ska självklart vara mer noggrann nästa gång ;)

    SvaraRadera
  6. @Daniel
    Jag har ingen aning, men så kan det kanske vara

    @Freedomtravel
    Glöm aldrig det.
    En dag springer då på en petig typ som mig och då får du jobbiga motfrågor. ;-)

    SvaraRadera