fredag 18 februari 2011

Turistrecension, Xiamen 厦门


Jag har tillbringat veckan i turiststaden Xiamen 厦门 för att koppla av några dagar. För oss från väst så är ju Xiamen inte någon direkt känd plats, men för Kineser är det ett tungt turistmål. Xiamen ligger utmed den Kinesiska ostkusten i höjd med Taiwan dvs ganska behagligt klimat, även om det är lite kallt nu på vintern.

Xiamen är en liten mys-pys stad i storlek ungefär som Stockholm och har blivit utnämnd till Kinas renaste stad och även blivit rankad till Kinas näst bästa stad att leva i (efter Dalian 大连), och när man är här kan man förstå varför. Det är verkligen rent, fräscht och vackert med en ständig havsdoft i bakgrunden och palmer längs gatorna.

En stor del av staden ligger på Xiamen-ön 厦门岛 med en diameter på en dryg mil där de även lyckats klämma in flygplatsen i norra kanten vilket gör att man landar behagligt precis mitt i smeten. Den större delen av turismen är på södra delen av ön.
Eftersom Xiamen är en kuststad, så är det totalfokus på "seafood" och många restauranger har inte menyer, utan man får gå och peka i de olika baljorna och akvarierna där de har dagens utbud av alla tänkbara undervattenslevande djur. Jag upplever även att Kafé kulturen är väldigt utbredd i Xiamen.

En av de tyngre attraktionerna är templet Nanputuo 南普陀寺 som ligger på södra delen av ön och bakom templet ligger berget Wulao Peak 五老峰 som man på någon timme kan bestiga och få en trevlig utsikt över Xiamen. (Jag gillar!)

Precis utanför centrala Xiamen ligger den lilla ön Gulangyu 鼓浪屿 och detta är ett turistmåste. En rolig egenhet är att ön är bilfri och därför bara har små snuttiga gågator. Inte ens cyklar är tillåtet på ön så här är det fridfullt.
Runt kusten ligger det tätt med sandstränder och hotell, och mitt på ön är det ett virrvar av smågator med små restauranger och massor av turistaffärer. Där finns även många historiska byggnader och "som vanligt" med de Kinesiska hamnstäderna så har de äldre husen ofta Europeisk arkitektur.

Har man lite längre tid i Kina, och vill göra något som avviker från det som normalt förknippas med turism i Kina så är definitivt Xiamen ett förslag. Gillar man dessutom sol och bad så väger Xiamen ännu tyngre. Letar man efter denna typ av resmål bör jag också nämna öl-staden Qingdao 青岛 som även den är en härlig kuststad som har många likheter med Xiamen.

En av alla stränderna på den lilla bilfria ön Gulangyu 鼓浪屿.

Jag, som har lyckats med kraftprovet att klättra upp på Wulao Peak 五老峰. I bakgrunden ser man sydkusten och Xiamen University som är högt rankat i Kina

Jimei highschool 集美中学. En mycket vacker skolbyggnad som ligger i norra Xiamen som är en av alla spår efter Tan Kah Kee 陈嘉庚 som kommer från Xiamen.

Typiskt utseende för en mindre "seafood"-restaurang i Xiamen. Man går och pekar i baljorna vad man vill äta, och så serveras det grillat efter en liten stund.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag är på väg att tillsammans med några affärspartners starta upp en verksamhet i Xiamen.
    Och du som precis varit där, vad tror du om att bo i Xiamen som en "expat" hur tror du det skulle fungera? jämfört med större städer som Beijing osv som jag har mycket erfarenhet av? vad finns det för utbud av nöjen och restauranger? mer än det "inhemska"
    Mvh Johan

    SvaraRadera
  2. Var det gäller västerländsk mat så hittade jag flera stycken restauranger som var bra. Som jag skrev så är även kafe-kulturen ganska utbredd, men överlag är det seafood som gäller.

    Det tyngre nöjeslivet (nattlivet) så vet jag inte eftersom jag inte letade, men Xiamen är ju både studentstad och turiststad så jag antar att det borde finnas ett acceptabelt utbud.

    Naturligtvis så är utbudet dramatiskt mycket mindre än Beijing's men jag kan inte bedöma om det ändå är "tillräckligt".

    SvaraRadera
  3. Min pojkvän och jag verkar vara påväg att flytta Peking inom ett par månader, och jag sökte egentligen efter någon typ av information som kunde ge mig svar på om de finns någon Panduro Hobby liknande butik där.. Eller, nånstans! Vart hittar jag den?´Sånt löser sig såklart, men jag tycker om att veta varifrån jag får mitt material. men Tack, jag fick inte rätt info men värdefull :)

    SvaraRadera
  4. Sanna K

    Jag känner inte till Panduro Hobby, men som jag fattar det är det någon form av "hobby butik", och denna typ av prylar finns det definitivt gott om.

    Däremot har jag inte så lätt att rekommendera dig någon särskild butik. Om du berättar mer specifikt vad du söker, och även var ni kommer att bo så kanske jag möjligen kan tipsa om något.

    Mvh

    SvaraRadera