söndag 24 april 2011

Här har jag varit


När jag påbörjade mitt studieprojekt här i Kina på våren 2009 hade jag en romantisk ide att jag varje månad skulle resa till ett ny stad här i Kina. Så blev det inte riktigt, och jag har ibland dåligt samvete för att jag inte reser mer än jag gör.

Dock har det ändå hunnit bli en del turer även om det blev glesare än planerat. Inte minst nyligen har jag varit ganska aktiv och fått in några nya städer i listan. Jag roade mig med att märka ut på en karta vilka ställen jag besökt, och det blev faktiskt 21 olika städer (om jag nu inte glömt någon) och dessa städerna är placerade i 15 olika provinser*.
(För att få proportion på avstånden så kan man jämföra med att Kina har ungefär samma yta som Europa, och de flesta provinserna är större än de flesta Europeiska länderna - både vad det gäller folkmängd och yta.)

Detta är naturligtvis ganska många sett ur ett normalt Svenskt perspektiv, men inte så väldans mycket om man varit bosatt här i tre år. Jag har fortfarande ganska många pinsamma tomrum på kartan, och pinsammast är nog Tibet 西藏 som man rimligen borde prickat av redan på den tiden man var här som turist. Yunnan 云南 är en annan grov lucka som jag gärna snart täpper till. Man kan även konstatera att jag inte besökt en enda plats i västra Kina.

Nåväl. Kina är så stort, så det kommer alltid att finnas många luckor att fylla, och det får ses som positivt att man har en massa intressanta resmål kvar.

Karta över Kina där jag märkt ut de städer som jag besökt. (klicka för större).

Karta över Kina där jag märkt ut de provinser* jag besökt (klicka för större) Komiskt att platserna bildar någon form av cirkel på kartan.

*) Provinser
Provinsnivå 省级行政区 finns det 4 typer av administrativa enheter
Provinser 省 (markerade med rosa färg på kartan)
Autonoma regioner 自治区 (markerade med brun färg på kartan)
Storstadsregioner 直辖市 (markerade med mörkröd färg på kartan)
Speciella administrativa regioner 特别行政区 (markerade med blå färg på kartan)
Taiwan lever definitiv i en gråzon och det råder delade meningar om kategoriseringen på regionen. Jag valde att måla blått i brist på annat.



4 kommentarer:

  1. Ja, visst är Kina enormt och det tar förstås också tid att resa runt. När jag var i Kina frågade jag en tjej om hon varit "abroad". Då sa hon ja, och nämnde en annan provins...

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag följer din blogg med intresse sen en tid. Vi är ett gäng med 155 pers, mest Eskilstunabor, som kommer att åka till Beijing den 3 maj med Luu travel. Spännande! /Kristina Cassel

    SvaraRadera
  3. Freedsomtravel,

    Ja, för många Kineser är det en stor sak att besöka andra provinser, och jag har märkt att om man te x besöker staden Chengdu, så säger man sedan inte att man besökt staden Chengdu utan man har besökt provinsen Sichuan.

    Kristina C
    155 pers - det var imponerande. Det blir ett halvt plan fullt med er grupp.
    Välkommen till Kina.

    SvaraRadera
  4. Oj, det var ett par ställen du varit på hittills! Tack för en bra reseblogg!

    SvaraRadera