lördag 7 april 2012

På plats i stan


Jag har nu anlänt i Beijing, och på grund av ombyggnad av det svenska tågnätet tog den annars relativt snabba resan totalt 30 timmar. Jag "tvingades" sova en natt i Malmö på vägen vilket inte hör till vanligheterna. (jag flög från Köpenhamn)

Första dygnet i Kina har till största delen bara handlat om att äta. Jag har tryckt i mig bisarra mängder av Mango 芒果, och även om det kan låta som en överdrift så hävdar jag ändå att skillnaden mellan de importerade Mango som man kan köpa i Sverige och de som köps på gatan här är så dramatisk att det känns som olika frukter. Jag föredrar minst sagt den Kinesiska varianten.

Inte oväntat har jag även hunnit klippa en Anka, och en laddning kryddstarkt från Yunnan 云南 (som i många avseende har mat som liknar den från grannen Sichuan 四川.)

Nu märker jag att det här blev ett inlägg som skulle kunna passa in i en "dagboks-blogg", och jag ber om ursäkt för det, och lovar bättring.

Tre fjärdedelar av bilden upptas av Mango, och uppe till vänster är det små söta Klementiner 桔子 (júzi). En C-vitamin-bomb för min kropp som säkert behövs. För er som möjligen inte kan skära upp en mango så är det nödvändigt att läsa här.

En av dessa grillade Peking-ankorna åt jag nyss. Hur kan man på denna bilden se att det är en Bianyifang-anka och inte en från Quanjude?
Svar: Luckan till ugnen är stängd. Quanjude grillar med öppen ugn. Glöm aldrig det!

1 kommentar:

  1. Mangobilden ser väldigt tilltalande ut och synd att mangon inte var mogen när vi var där, skulle vara trevligt att smaka ej importerad.

    SvaraRadera