tisdag 19 juli 2011

Hard Sleeper mot Dalian


Har idag anlänt till Dalian 大连 som är en fin kuststad som ligger nästan uppe vid gränsen till Nordkorea. Mer om Dalian i ett annat inlägg.

Finns det möjlighet brukar jag alltid åka nattåg när jag åker lite längre sträckor i Kina eftersom jag tycker dessa tåg har ganska många fördelar mot flyget. Jag brukar alltid rekommendera folk att åka minst "Soft Sleeper"-klass 软卧 (ruǎnwò) och själv tror jag det var i alla fall 8 år sedan jag åkte någon enklare klass av förklarliga skäl.

Nu var det så eländigt att alla Soft Sleeper till Dalian var slut i närtid, så det blev att boka "Hard Sleeper" 硬卧 (yìngwò) och att sova högst upp.
I Hard Sleeper så sover man "öppet" dvs det finns inga dörrar utan sängarna är i "bås" med sex sängar i varje med tre sängar på höjden. Det innebär att det blir ganska lågt till tag - särskilt om man ligger överst. Man har ingen möjlighet att sitta upprätt i sängen utan man sitter med böjd rygg och huvudet i 90 grader åt sidan. Hur gör man när man ska dricka ur sin 1,5 liters vattenflaska när man har huvudet på snedden tryckt mot taket? Svårt att få rätt vinkel.

Nästa sak att gnälla på är storleken på sängen. Eftersom jag av säkerhetsskäl har min datorväska vid huvudkudden tvingas mina fötter sticka ut utanför sängen. Dessutom är sängen som klassen antyder mycket hård. Sist men inte minst är den smal. Ligger jag på rygg med händerna längst sidorna är jag klämd mellan väggen och skyddsräcket. Föresten - en sak till. Ligger man överst har man utblåset från luftkonditioneringen rakt på sig och ibland är det riktigt kallt och lite senare är det för varm. Jag lyckades faktiskt med mycket problem "sova" några timmar fram till 02:30 och sedan var det kört. Jag hann lystna på många Podcaster innan tåget 08:17 anlände Dalian.

Som nog har framgått är detta ingen miljö jag trivs att spendera 12 timmar i. För mig är det värt prisskillnaden att sova i betydligt skönare "Soft Sleeper" om det finns möjlighet. (min rekommendation står kvar)

Så här ser det ut från tredje våningen när man tittar ner mellan sängarna.

Vid fotändan av sängarna är det en gång där man även har bagagehyllan. Till höger ser man kanten på sängarna.

7 kommentarer:

  1. Så illa upplever jag det faktiskt inte. Jämför man med t.ex. indiska motsvarigheten så är det finfin standard på de kinesiska tågen.

    Man hamnar ofta i klart mer intressanta situationer i hard sleeper än i soft sleeper. Tycker folk åtminstone ska prova hard sleeper för att få känna på lite levande kinesiskt tågliv. 45-timmarståget från Peking till Urumqi rekommenderas! :) Men valet av hard vs soft beror ju så klart på syftet med resan och vilken standard man är van vid.

    SvaraRadera
  2. Men stackars lilla prinsessan, hade någon lagt en ärta under din madrass ;-)

    Själv tycker jag Hard Sleeper är mycket roligare än Soft eftersom man träffar en massa människor och får höra en hel del roliga historier.
    Man ska dock se till att man får platsen högst upp och man ska gärna va två eftersom man inte vågar lämna bagaget när man ska på toa.

    SvaraRadera
  3. Jag lider med dig. Det verkar oerhört jobbigt, men det är klart att är det trevligt folk man hamnat ihop med så kan det kanske tillföra en del.

    SvaraRadera
  4. Håller faktiskt med de föregående. Hard sleepers är inte såå illa som du får det att låta. Jag antar att du spär på lite för att få ett intressant inlägg. Men visst om man vill få någonting som är mer likt det man är van vid i Sverige så ska man köra på soft sleepers.

    Men annars tack igen för intressanta inlägg.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar faktiskt hard-sleeper, även fast jag är 183 cm lång. Det är alltid bäst att ligga uppe: man får vara ifred, och dessutom utökas ju benutrymmet av den plats som finns för väskorna högst upp!

    Nackdelen med soft-sleeper är ju istället påtvingat sällskap om man åker själv, då vagnen där är mer privat/intim. På hard-sleeper gör ju alla sitt bästa för att få vara ifred..

    SvaraRadera
  6. Inlägget skrivet i ett irriterat tillstånd och därför kan det tänkas(!) att de negativa sidorna fick orättvist mycket utrymme.

    Det finns definitivt betydlig sämre sätt att resa, och jag kan tillägga att dessa tåg vanligen har ytterligare två ännu lägre klasser ("Soft Seat"软座 och "Hard Seat" 硬座 ).

    Jag kan hålla med om att det är en intressant upplevelse med folklivet innan släckning som man kanske bör ha sett som Kina-resenär, men det är fortfarande för mycket "Backpacker" för att det ska tilltala mig vid upprepade resor.

    SvaraRadera
  7. Du glömde ståplats, det är ett rent helvete att stå inträngd bland 100 kineser i nästan 12 timmar.... Tur man är ung:)

    SvaraRadera