måndag 4 juli 2011

Utställningsmeny


Jag skrev för några år sedan om att fina restauranger i Kina till skillnad från fina restauranger i västvärlden har mycket stora menyer med väldigt många rätter.

Ett alternativ till meny som man framförallt hittar på riktigt stora restauranger i Kina är att det inte finns någon klassiks meny utan "menyn" är i form av en utställning. Då finns det ett speciellt rum, som ibland är riktigt stort, där alla rätterna finns uppställda så man kan gå runt och titta hur de ser ut.

När man beställer gå man runt i "utställningen" med restaurangens personal och pekar på det man vill ha. Dock kan det trots översiktligheten vara svårt att veta vad rätterna innehåller, och förvänta er inte att personalen på denna typ av restauranger kan förklara på engelska.

En "utställningsmeny" i en stor seafood restaurang i Xiamen 厦门. Här är mycket av maten levande fram till beställning.

En utställningsmatsal i Beijing i "klassisk" stil

5 kommentarer:

  1. Hej! Har precis spenderat ett halvår i Xiamen... vill bara höra vad du tycker efter din lilla weekendtrip!!!?? skulle du kunna tänka dig att bo där... kontra Beijing... eller Kalmar??

    mvh Johan

    SvaraRadera
  2. Lättare att förstå än en skriven meny på kinesiska i alla fall... ;)

    SvaraRadera
  3. Johan
    Mycket svår fråga. Xiamen har ju klassats som en av de "bättre" platserna i Kina, och det förstår man när man varit där. Jag tror nog det är väldigt bra att bo där, men för min egen del önskar jag mer tung storstad.
    Ps. Även för mycket seafood för min smak.

    Freedomtravel
    Ja, det är definitivt inget dumt system för turister.

    SvaraRadera
  4. Tycker jag känner igen de där akvarierna från Xiamen-restaurangen.. Kanske var det där jag åt när jag var där.. Var i Xiamen låg den?

    SvaraRadera
  5. Tess
    Jag kommer inte ihåg exakt, men den låg längst västra kusten på Xiamenön 厦门岛, men inte precis vid vattnet. Norr om den lilla ön Gulangyu 鼓浪屿.

    SvaraRadera