fredag 15 juli 2011

Heldag på SPA


Jag och min goda vän Stefan har en trevlig tradition att vi då och då gör "heldag på SPA", och vi har hunnit "pricka av" några olika SPA-anläggningar. Nu i veckan besökte vi det lite dyrare Lang Tao Sha Businessclub 浪淘沙商务会馆 som ligger i norra Wodaokou som jag har sneglat på ett tag.

Begreppet SPA används flitigt i många sammanhang och det finns en del olika varianter. Vi brukar gå till det som i mina ögon är klassiska Kinesiska SPA och i den miljön är det lätt att få tiden att gå. Inga problem att stanna typ 8 till 10 timmar.

Lang Tao Sha Businessclub är lite dyrare än normalt (entrebiljett: 188 RMB=SEK) så jag hade höga förväntningar. Det som utmärkte detta SPA var framför allt att det var hög klass på middagsbuffén som nog de flesta kommer att vara nöjd med. Själv åt jag mest grillat lam och Stefan fokuserade på sushi. De hade till och med ett lite halvtaffligt liveband som underhöll i matsalen. (maten ingår i entrebiljetten. Tydligen även öl, för det kostade oss inget extra vilket det annars brukar göra)

Det som jag tycker gjorde detta stället lite extra bortsett från maten var att de inne i bastun hade en pol med relativt kallt vatten. Kombinerad "is-vak" och bastu. Riktigt behagligt att sitta i det kalla vattnet med den varma luften runt sig. I övrigt var deras andra poler överlag för varma för våran smak.

I övriga avseende var detta stället i klass med de "vanliga" SPA-anläggningarna som brukar kosta under hundralappen.

Lang Tao Sha Businessclub, Xueqing Rd. Xueyuan Rd. 6, Haidian District
浪淘沙商务会馆, 海淀区学院路6号
Tel: 82396988
39°59'50.50"N 116°20'50.38"O

Lang Tao Sha Businessclub 浪淘沙商务会馆 är ett SPA i det övre prisläget, dock ej svindyrt.

9 kommentarer:

  1. Jag måste rekommendera Shunjing Wenquan, jus i närheten av IKEA, som marknadsför sig som "world's biggest indoor hot springs".

    Området är enormt, med över 100 pooler, bland annat en av pu'er-te. Finns hur många områden och små pooler som helst - bra buffé, gratis biosalong och dessutom ingen trängsel!

    Inträde endast 198 rmb. Kolla upp 顺景温泉.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!

    Kommer definitivt att testa 顺景温泉 nu i närtid. Ser mycket fint ut på deras hemsida.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vi tänkte att vi skulle dra på spa nästa lördag, och det där stället verkar ju bra. Lite frågor dock, eftersom vi inte hittar någon hemsida :)

    Måste man boka?
    Serverar de buffé vid lunch också?
    Vet du vad massag(er) kostar?

    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  4. Christian

    Nej, man måste inte boka.
    Ja, de har en lunchbuffén, men jag inte kommer ihåg vilken tid men det lär ju vara kring lunchtid, och sedan börjar kvällsbuffén kl 17:00. Lämnar ni stället innan kl 17:00 tror jag det bara kostar 98 RMB.
    Jag har bara varit där en gång och då tog jag ingen massage, och jag kommer faktiskt inte ihåg vad det kostar, men på denna typ av ställen brukar t ex en fotmassage kosta ca 100 RMB och helkroppsmassage ca 200-300 RMB.

    Mvh

    SvaraRadera
  5. ...och om du menade Shunjing Wenquan som Jojje rekommenderade så är deras hemsida här:
    http://www.shunjingwenquan.com/
    Her ej ännu varit där, så jag vet inge om stället - men det ser ju fint ut.

    SvaraRadera
  6. Tack och bock! Menade ditt ställe den här helgen, men shungjing wenquan verkar ju också grymt. Får bli nästa gång :)

    SvaraRadera
  7. hej, vet inte om bloggen fortfarande är igång, men den ahr avrit otroligt hjälpfull. vi åker till beijing om en vecka och tänkte spendera en dag på Spa. har du provat Shunjing Wenquan än och var det något att ha?Mvh jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessvärre har det aldrig blivit av för mig att besöka Shunjing, men en villd gissning är att det är helt OK.

      Mvh

      Radera
    2. Det är nedlagt nu.

      Radera