tisdag 26 juli 2011

Louis Vuitton i offentlig miljö


"Världens mest kopierade märke", franska Louis Vuitton har troligen väldigt kluvna känslor mot Kina. Dels så säljer deras mycket dyra lyx-produkter fantastiskt bra här och Louis Vuitton är i dag i topp bland de mest eftertraktade lyx-märket i Kina. Inom några få år beräknas också Kina vara världens största marknad för High End-lyx.

Den mindre populära sidan av Louis Vuitton's förhållande med Kina är naturligtvis den abnorma mängden piratkopierade produkter som figurerar här. Dels de mer eller mindre välgjorda kopiorna på huvudsakligen handväskor som säljs överallt på turistmarknaderna och även att dess mycket karakteristiska mönster trycks upp på i stort sett vad som helst. Det kan vara allt från papperskorgar till gardiner i miljöer där Louis Vuittons mycket sällan hittar sina betalande kunder.

I en statlig buss mellan Lüshun och Daliang noterade jag nyligen att hela klädseln på alla stolarna var bepryda med det speciella Louise Vuitton-mönstret. Lika märkligt är att jag ibland även hittat loggan på golvmattorna i taxibilarna. Jag har känslan av att mönstret är så över-kopierat att många inte ens reflekterar över det längre i Kina.

En gummimatta på golvet i en taxi. Yttest märklig produkt att dekorera med Louis Vuitton-loggan. Original eller kopia? En hutongmiddag till den som gissar rätt. ;-)

Klädseln i en statlig buss i norra Kina. Hela stolarna var klädda med Louise Vuitton's mönster.

Louise Vuitton's speciella mönster som det ser ut i original med den vanligaste färgkombinationen.

5 kommentarer:

  1. Det måste vara ett original, eftersom LV aldrig har sålt några gummimattor ;-)

    SvaraRadera
  2. LaoYou

    Kan det vara så att du med ditt svar hittade ett kryphål i regelverket för min frågetävling?

    För att det inte ska bli en stor rättslig konflikt här så accepterar jag svaret som "Rätt", och du är välkommen till Beijing för att hämta ut ditt pris.

    Grattis!

    SvaraRadera
  3. Om vi lyckas befinna oss i Peking samtidigt så är det fortfarande jag som är skyldig dig en middag efter all underhållning som du har bjudit mig på.

    SvaraRadera
  4. Då tackar jag, och hoppas verkligen att tillfället kommer. ;-)

    SvaraRadera
  5. Så himla kul detta.

    Gick förbi en frisörsalong i Shenzhen(tror jag) som hade LV-klädsel på frisörstolarna och inredningen.

    Jag undrar om det bara är vi som skrattar åt detta fenomen eller om Kineserna också tänker på det... det verkar inte som dom tycker det är roligt eller konstigt på något sätt.

    SvaraRadera