söndag 17 juli 2011

Varningsblinkers i domedagsregn


Bortsett från de artificiella regnen i Beijing (skapade av Beijing Weather Modification Office) så är det i stort sett bara i juli och augusti som det är någon nederbörd att tala om här. Regnen är ofta inte så långvariga men de kan vara desto intensivare och ofta kombinerade med ett rejält åskväder. Det kan bli tydlig domedagskänsla när det drar igång.

Om man lyckas med det omöjliga, dvs att att få tag på en taxi när dessa oväder exploderar så konstaterar man ett intressant fenomen i trafiken. En mycket stor del av alla bilarna slår på varningsblinkersen. Min uppfattning är att det handlar om 70-80% av alla bilarna ute på ringvägarna som kör med varningsblinkersen på när det är domedagsregn.

Nyttan med detta ställer jag mig lite tveksam till då jag tycker det bara ser ut som man är mitt i en trafikolycka, men de har väl sina skäl.

När regnet är över efter någon timme eller så bildas det rejäla sjöar på de gator som är lite lägre än sin omgivning. Inte bra om man tvingas stiga ur sin taxi just på en sådan gata. Dock brukar vattnet försvinna ganska fort.

Bilder tagna inifrån en taxi i går kväll där man med lite god vilja kan se att det är riktig sjö på gatorna efter gårdagskvällens domedagsregn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar