söndag 10 juli 2011

Prisvärda Converse


Jag har mer än en gång predikat om att västerländska märkesvaror (äkta) är mycket dyra på fastland-Kina. Importerade märkesvaror brukar vara minst 20% dyrare än i Sverige, men ibland betydligt dyrare. Det är inte ovanligt att hitta saker som kostar det dubbla i Kina jämfört med Europa. En delförklaring är Kinas importskatt, och en annan är marknadsprissättning. Den grupp Kineser som kan köpa dessa produkterna är inte priskänslig.

Den amerikanska skon Converse vars popularitet i Sverige tycks gå upp och ner i cykler har ju som bekant en uppgång just nu. Under mina månader i Sverige såg jag att de vanliga All-Star modellerna kostar typ 800 kr. Därför blev jag förvånad när jag igår tittade in i en Converse-butik i Beijing och konstaterade att motsvarande modell här bara kostar 329 RMB (=SEK). Inte ens modellerna i skinn kostade mer är 500 RMB. Uppenbarligen ett tydligt undantag från "grundregeln".

I sammanhanget bör jag naturligtvis nämna att man kan köpa kopior på turistmarknaderna för under 50 RMB, men då är det bara utseendet som är samma.

En "vanlig" Converse-butik på ett nyligen öppnat shoppingcenter i norra Beijing.

En hög modell av Converse All-Star för 329 RMB.

8 kommentarer:

  1. var ligger denna butik?

    SvaraRadera
  2. Måste nämna det kines/franska märket Feiyue tygskor kostar ca 700 kr i sverige, och under 50 rmb i kina och båda är äkta, riktigt galet.

    SvaraRadera
  3. Butiken ligger i ett precis nyöppnade shopping center ca 1 km öster om tunnelbanestationen Shangdi 上地 (linje 13).
    Latitud: 40° 1'43.37"N
    Longitud: 116°19'36.06"O
    Jag skulle dock gissa att det är samma priser som gäller i alla andra butiker också.

    SvaraRadera
  4. Tack för trevlig läsning i din blogg.Underbart! Jag har nu två frågor till dig...
    Har de pokerbord i Macao?
    Vad heter Pekingsoppa på kinesiska (du vet soppan som är hot & sour)?
    Tack för besväret,
    J.

    SvaraRadera
  5. J

    Det finns pokerbord i Macao, men det är inte så vanligt där där som i väst.
    Soppan som du tänker på är nog 北京茶汤 (Běijīngchátāng), men jag är inte säker. Kinesiska soppor är inte min grej.

    SvaraRadera
  6. Hej, jag har hört att berörd myndighet i Kina har nu tagit itu med alla dessa kopior på märkeskläder/skor så att det nu tydligen ska vara väldigt svårt att finna dessa i butiker/matknader. Någon som är påläst och vet mer om detta?
    MVH
    Elisabet Bradley

    SvaraRadera
  7. Elisabet,

    Nu var det nästan tre månader sedan jag var i Kina sist så det kanske har hänt något nyligen som jag inte känner till, men innan så var det ett speciellt urval av europeiska märken (Typ Gucci, Burberry etc) som det inte är tillåtet att sälja kopior av.

    Det finns fortfarande gott om kopior även av dessa märken, men de säljs lite diskretare. Ofta har de en katalog man får peka i, och sedan springer de och hämtar det man vill ha från något lager i bakgrunden. Dvs det är absolut inte något problem att fortfarande hitta dessa prylar även om de inte skyltas lika tydligt som för några år sedan.

    Mvh

    SvaraRadera
  8. Hej! Är nyss hemkommen från Beijing. Har varit i en Conversebutik och handlat på mig lite sneakers och de kostar fortfarande 329 kr för de vanliga modellerna. Det går fortfarande att få tag på kopior runt 50 skr men det skiljer givetvis på kvalitén. Det är ulorna man märker det på.

    Mvh

    Veronica

    SvaraRadera