måndag 18 juli 2011

Lära sig Kung Fu i Beijing


I provinsen Henan 河南 ungefär mellan Beijing och Shanghai finns det ett tempel som heter Shaolin 少林寺. I detta templet utvecklade munkarna den mest traditionella varianten av Kungfu, nämligen Shaolin Kung Fu 少林武术 (Shàolín wǔshù). Det finns många extrema legender om vad dessa munkarna kunde åstadkomma. I dag finns det skolor över hela världens som lär ut Shaolin Kung Fu.

Eftersom jag kommer från en kampsportsfamilj så har jag ett visst intresse av Kung Fu och har därför besökt Beijing Shaolin Wushu School 北京少林武术学校. Eleverna tyckte det var mycket roligt att det dök upp en västerlänning så de ville gärna demonstrera sina färdigheter framför kameran. Se film nedan. Notera att man inte behöver vara barfota och bära pyjamas för att träna kampsport. (Det är mer Japanerna som är fixerade vid det.)

Det är inte speciellt dyrt att plugga Kung Fu här. En sommarkurs på sex veckor inklusive mat och husrum kostar bara 2 000 RMB vilket får räknas som ett klipp. Då är det utbildning från 08:30 till 19:00 varje dag. Under dessa sex veckorna tränar man ca 180 effektiva timmar, vilket jag tror är mer än vad många kampsportsutövare gör på ett år i Sverige.

Det troligen vanligaste alternativet för den som lär sig Kung Fu i Beijing är Beijing Sport University 北京体育大学 som har ett speciellt "Wushu Institute" 武术学院. Här är det ett lite lugnare tempo (typiskt 15 alt 21 timmar i veckan) och även dyrare. Jag har ingen aning om var man får bäst utbildningskvalité.

http://www.bjslwx.com (Beijing Shaolin Wushu School)
http://www.bsu.edu.cn/jgsz/htm/jxdw/wsx/wsxy/index.html (Beijing Sport University, Wushu Institute)

Uppvisning i Shaolin Kung Fu


Kung Fu-elever som visar upp sina färdigheter.

4 kommentarer:

  1. Hej Krister, har kommenterat här förr om att jag följer din blogg flitigt och att det är en av mina favoriter :)
    Nu är det så att jag är en tjej på 19 år som funderar på att flytta till Beijing inom en snar framtid, kanske nästa år. Har varit där några gånger förr och älskar staden! Tänkte söka ett engelsklärarjobb, hur är enklast att gå till väga? Känns lite riskabelt att bara åka dit och "hoppas på det bästa", ska man ta kontakt med någon via thebeijinger.com t.ex innan eller vad skulle du rekommendera? Tack på förhand!

    SvaraRadera
  2. Jag är ledsen att säga att jag vet ganska lite om hur det är att söka jobb i Kina söm västerlänning.
    Dock är min gissning att det inte är så lätta att få ett jobb "på distans". Jag tror det underlättar betydligt att du kan träffa din arbetsgivare innan du får jobbet, dvs du bör komma hit och söka.
    Mitt förslag är att du kontaktar Rebecca eller Christian som driver denna blogg:
    http://kinapuff.blogspot.com/
    De har betydligt mer erfarenhet än jag i att söka jobb som engelskalärare.

    Lycka Till!

    SvaraRadera
  3. Hej! J ag älskar din blogg och jag vill körna kuna kung-fu. Som det i Kina gör det

    SvaraRadera