söndag 31 juli 2011

Priset för att få ett nummer


Som jag nämnde i mitt inlägg om att skaffa sig lokalt kinesiskt telefonabonnemang i Kina så är prissättningen på olika telefonnummer olika beroende på hur många "bra" eller "dåliga" siffror som numret innehåller. T ex är många 8:or, 9:or riktigt bra och 4:or inte lika bra. Allt enligt den uttalsbaserade Kinesiska vidskepligheten som jag nämnt t ex här och här.
När man köper telefonabonnemang så får man välja sig sitt telefonnummer. Är man i en finare telefonaffär har de en "meny" i form av en bok eller pärm full med olika nummer i olika prislägen, och ibland har de telefonnummer på tavlor i skyltfönstret om de har rea på några fina nummer.

Billigast är att köpa från en kiosk på gatan som säljer tidningar. Där kan man få ett abonnemang för några 10:or, men även de har lite lyxigare nummer. Se exempel nedan.

Världens troligen dyraste telefonnummer, (028) 8888 8888, såldes för 8 år sedan till det Kinesiska flygbolaget Sichuan Airlines 四川航空 för över 2 000 000 RMB.

Prislista för telefonnummer i en tidningskiosk. Klicka för större.
Detta är deras billigaste nummer. Priserna står i rött efter numren. Här är det typ en eller två "bra" siffror i varje nummer och en och annan 4:a och har priser mellan 38 och 68 RMB (ingår 20 RMB att ringa för)

Prislista för telefonnummer i en tidningskiosk. Klicka för större.
Detta är lite dyra nummer. Priserna står i rött efter numren. Här är det lite fler 8:or och 9:or och glesare med 4:or. Priser mellan 120 och 600 RMB (då ingår 98 RMB att ringa för)

4 kommentarer:

  1. The expensive phone number 666 6666 reportedly sold for 10m Qatari riyals or £1.5m, or around $2,750,000 US.

    http://most-expensive.net/phone-number

    The Register reports that the Chinese number 8888 8888 was previously the most expensive phone number, selling for £270,000 to Sichuan Airlines.

    SvaraRadera
  2. Tack för informationen.
    Där ser man. Rekordet är slaget.

    SvaraRadera
  3. Bara lite nyfiken, vad kostar det att ringa sen då man har ett sånt där abbonemang?
    Vad kostar ett samtal tex?
    För i Sverige kostar det, på mitt abbonemang iallafall, 0,69 kr i uppkopplingsavgift och sen inge mer alls, men då även en månadsavgift på 69 kr, samt tilläggstjänster som mobiltinternet, fria sms, etc.
    Så vad går ett Kinesikt abbonemang på?:)

    SvaraRadera
  4. Emil
    Jag är inte insatt i detaljerna kring samtalskostnaderna. När jag försökt förstå dem har jag uppfattat att det är en riktig soppa av olika alternativ. Det finns liknande "paket" som du beskriver att du har i Sverige.

    Dock tror jag de flesta kontantkort man köper i kioskerna är acceptabelt billiga ut ett turistperspektiv. Själv kan jag tänka mig att jag har en riktigt dyr variant då jag köpte abonnemanget på flygplatsen för många år sedan, men det upplevs ändå inte som dyrt. Ringer man till Sverige så bränner det i och för sig till ganska bra på kontot om man inte är kortfattad.

    SvaraRadera