tisdag 5 juli 2011

Gröna Kalmar


Jag har tidigare skrivit om "Gröna Beijing", och nu kommer uppföljaren "Gröna Kalmar".

De senaste två månaderna har jag en aning lyckats bota min tidigare hemmablindhet av Kalmars skönhet. Visst har jag tidigare tyckt att Kalmar är en vacker stad, men jag har inte tänkt på den på det sättet som jag gjort denna sommaren.

Huvudsakligen för att försöka motionera bort övervikt har jag i ett antal veckor ganska ofta på morgonen cyklat eller promenerat en dryg timme innan frukost. Då har det blivit att jag "scannat av" en stor del av Kalmars cykelbanor, strandremsor och grönområden. Väldigt ofta under dessa turerna har det slagit mig vilket vackert närområde man har haft i stor del av sitt liv utan att ha reflekterat särskilt över det. Kanske krävs det ibland att bo utomlands några år för att lära sig uppskatta hemmiljön

Nu är ju platser vackra på olika sätt, och det var ju inte länge sedan jag gjorde ett ganska starkt uttalande om en annan vacker plats - Yangshuo. Det uttalandet står jag fortfarande för, men det är svårt att jämföra olika platser.


Ölandsbron sedd från Kalmarsidan. Ganska lång (6 km), men bara knappt 15% av Jiaozhou Bay Bridge 胶州湾跨海大桥.

I Kalmar finns det gott om lättillgänglig färsk råvara för att göra "Kalmar-Anka"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar