onsdag 16 september 2009

Bojkotta SINGER


Då och då dyker det upp roliga uttalanden om "krav" på att vi ska bojkotta företag som Ericsson och Google för att de säljer tjänster till den kommunistiska diktaturen Kina.

Nu släpper jag det tunga journalistiska scoopet att vi även måste lägga till den klassiska symaskinstillverkaren SINGER till listan på företag med blod på händerna. SINGER levererade nämligen symaskiner till fabrikerna som sydde kläderna till den Kinesiska Röda Armen under krigsåren!

Tänk på det ni som sitter med en SINGER-maskin hemma. Glöm aldrig var ni läste det först.

"SINGER" - "A sewing machine used by the clothing factory of the Red Army"

4 kommentarer:

  1. Haha, jag skrattade gott!!

    Tack igen för underhållande blogg
    /Karin

    SvaraRadera
  2. hej!

    vad roligt att läsa en blogg från kina!

    jag flyttar själv till shanghai på fredag...

    jag tänkte bara höra om du har något bra tips på det smidigaste och billigaste sättet att prata med omvärlden från kina?

    skypar du?

    mvh /maja

    SvaraRadera
  3. Hej Maja,

    Jag använde Skype när jag ringer till Sverige. Ibland fungerar det dåligt när internet är hårt belastat, men ofta OK. Vill du vara lite rolig kan du prova "QQ", som är Kinesernas motsvarighet.

    Från Sverige brukar min fru använda prefixet "9585" (best4you) före telefonnumret vilket ger ett minutpris på 0,88 kr/minut.

    Sedan måste du även ha någon form av VPN-tjänst till datorn för att kunna komma åt sociala medier som Facebook etc, och inte minst min blogg ;-)

    Lycka Till!
    Mvh/Krister

    SvaraRadera
  4. Hej Karin,

    Tack själv - kul att det uppskattas som jag kretar ihop.

    Mvh/Krister

    SvaraRadera