fredag 11 september 2009

Happy Valley


Beijing är inte det typiska resmålet för barnfamiljer. Av dem som ändå kommer hit med barn gissar jag att fler än jag råkat ut för att efter några dagar med klassiska sevärdheter så vill den yngre generationen göra något mer barn-anpassat nöje.

Det finns en förvånande okänd lösning på det problemet i Beijing som heter Happy Valley, 欢乐谷.

Happy Valley är ett Disneyland-liknande nöjesfält med fokus på åkattraktioner. Utöver "åkande" så finns det även ganska mycket scenframträdande och "tema-landskap". De 40 åkattraktionerna går från något för de minsta upp till riktigt extrema saker väl i Florida-klass.

Jag "sprang på" Happy Valley av en slump och har aldrig sett det marknadsföras. Fokus är uppenbarligen inte på västerländska besökare. Under en hel dag såg jag bara en västerländsk familj där inne. En positiv sak med det är att priserna är Kines-anpassade. En läsk eller ett grillspett kostade tex bara 5 RMB vilket man inte är van vid på liknande platser. Entréavgiften, där i princip allt åkande ingår, går på 80 RMB för barn och 160 för vuxna.

Om man kan komma över att det är ganska svårt att hitta inne i parken bland alla gångar och tunnlar så har jag (och min dotter) bara positiva intryck av Happy Valley. Till sommaren 2010 kommer parken att var utbyggd med ytterligare 50 000 kvadratmeter.

Parken ligger vid östra 4:e ringvägen så det kostar inte så många tior i taxi att ta sig dit från centrum.

Bilder över Happy Valley tagna från utsiktsattraktionen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar