lördag 10 juli 2010

The Bar is Open!


Efter två vekors förberedelse så är äntligen MiMiShan CoffeeBar i Beijing öppet! 今天开张了!

Dörrarna är precis upplåsta och jag sitter i en av mina bekväma fåtöljer med min personligt bryggda Cappuccini i handen och skriver detta inlägg. Jag sneglar då och då mot entredörren och hoppas att kunderna snart ska börja trilla in. Jag pustar ut och känner att jag är nöjd med alla förberedelserna. Det har varit många sena kvällar, och jag har tvingats dricka många Dry Martini, Milkshake och Cappuccini då jag provsmakat alla glas under personalutbildningen.

Det är ett litet äventyr att dra igång en sådan här verksamhet. Massor med små aktiviteter som måste göras och som var och en är ganska tidsödande.

Tex fixa:
- Namn och logotyp
- Hyreskontrakt
- Skriva ny meny
- Anställa personal
- Lära mig (och personalen) att göra allt i menyn
- Kontakta alla leverantörer
- Bygga ny entre
- Reklamprodukter / trycksaker
- Köpa arbetskläder
- Rutiner för bokföring
- Visitkort
- Köpa möbler
- Råvaror
- Abonnemang (El, Vatten, Internet, Telefon)
- Arbetsrutiner (beställningar, kassaapparat etc)
- Pengar till verksamheten
- Etc Etc

Sedan är det bara att dra igång! ...och det är nu det börjar på riktigt.

Ja - var är nu alla mina kunder?

7 kommentarer:

  1. Jag håller tummarna i Halmstad för att det börjar ramla in kunder nu under kvällningen (om det inte har gjort det redan)! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Det ser ensamt ut, men det ändrar sig väl till längre fram på dagen.

    SvaraRadera
  3. Är det arbetströjan med logon MiMishan du har på dig?

    SvaraRadera
  4. Tror det kommer gå jätte bra efter ett tag, eftersom det ligger i ett område med mycket internationella studenter också! :) Trevlig inrednig!

    SvaraRadera
  5. Tack för de uppmuntrande orden.
    Det var ingen högtryck på kunderna första dagen, men det är som sagt nu jobbet börjar på riktigt att se till att man blir populär. Det tar tid att bygga upp kundrelationer. Jag ska i veckan dra i gång med marknadsföringen.

    Ja det är arbetströjan med logga jag har på mig. I profilfärgerna grön/gul.

    @Philip
    De internationella studenterna är definitivt en målgrupp. Dessvärre så har många av dem just nu rest hem för sommarlov.

    SvaraRadera
  6. Hej! Hittade hit via Mer-Trafik. =)
    Vad nytänkande och kul att nån från vårt avlånga land vågar med sånt här. Hoppas det rullar igång bra med cafét. Vad betyder namnet Mimishan?

    SvaraRadera
  7. @Annemi

    MiMiShan är min dotters "nick-name".
    Se:
    http://kristeribeijing.blogspot.com/2010/07/varlden-har-vantat.html

    SvaraRadera