tisdag 27 juli 2010

Mitt i gatan


Trafikkulturen för gångtrafikanter är ganska skrämmande i Beijing. Ska man över vägen, så går man över vägen. Oavsett om det är "röd gubbe", eller att det är en gata med kanske 8,10 eller 12 filer fulla av bilar. Det är även skrämmande hur snabbt man "lär sig". Jag är idag helt "anpassad", dvs jag arbetar mig ut bland bilarna liksom de infödda Beijingborna.


Det som gör att man kan överleva är att bilisterna är så vana. Bilarna kör inte så fort, och de visar förvånande hänsyn mot allt folk som irrar omkring på körbanan.


Det riktigt farliga blir däremot när man kommer till mer civiliserade ställen, och fortfarande beter sig som en Beijing-trafikant. Jag har tidigare skrivit om mina "nära-döden-upplevelser" i både Hongkong och Shanghai där trafikkulturen är mer västerländsk. Jag har även samma problem när jag är i Sverige, dvs jag trippar rakt ut på gatan utan att bry mig så mycket om bilarna,


Ibland när man står mitt på gatan i Beijing med mängder med bilar runt om kring sig kan jag ibland få "a moment of clarity" då jag tänker:

"Vad håller jag på med? Jag står mitt i en 10-filig väg och det kör bilar på alla sidor om mig ca 7 cm från min fot, och jag är helt oberörd!"

Dessvärre försvinner denna tanke oftast lika snabbt som den dök upp, och jag fortsätter ta mig framåt bland bilarna.


Bilden är tagen när jag passerar korsningen vid 东四十条 (Dongsishitiao) precis jämte min skola, Här kryssar jag mig fram mellan bilarna varje dag - och jag lever fortfarande!


3 kommentarer:

  1. Hej - rolig blogg som jag snubblade över just nu. Har själv studerat och bott i Wudaokou och visst är det rätt ställe att öppna ett kafé på. Önskar lycka till och kommer säkert förbi efter sommaren då jag flyttat tillbaka till Peking.

    Jag är journalist och kanske lan det någon gång bli aktuellt att skriva om ditt kafé i någon svensk tidning - om det blir framgångsrikt, såklart ;)

    SvaraRadera
  2. Hallå Jojje,

    Du är mycket välkommen! ;)

    SvaraRadera
  3. Känner så väl igen trafikbeskrivningen! Alla varnade för den hemska Beijingtrafiken....fast jag har bott två år i Tehran,Iran och jämfört med det så...är trafikanterna i Beijing mycket laglydiga och ordentliga!

    SvaraRadera