tisdag 20 juli 2010

Största Pizzan i Beijing


Som Expat i Beijing så är det lätt hänt att man blir lite insnöad på innehållet i tidningar som CITY Weekend och the Beijinger och tror att de speglar Beijing's restaurang- och nattliv objektivt. När man bott här ett tag så konstaterar man att de dessa tidningar är oproportionerligt fixerade vid området kring Sanlitun 三里屯, och extremt fixerade vid de restauranger som annonserar. I och för sig inget konstigt med det, men det tar ett tag innan man "genomskådar" det.

Tex är det en gammal "sanning" i dessa tidningar att "The Kro's Nest" har de största Pizzorna i Beijing och naturligtvis är det "The Tree" som har de bästa.

Om man vandrar runt i tex studentområdena, som jag har börjat göra på sista tiden, så kan man konstatera att det finns en mängd restauranger som mycket väl skulle kavla in Expat-tidningarnas topplistor - om dom nu hade legat på östra sidan - och även annonserat i dessa tidningar.

Ett ställe som definitivt kan ge "The Kro's Nest" en match om vem som har Beijing's största Pizza är "The West Pizza", 西区比萨. The West Pizza ligger på Beijing's västra sida i det snabbt växande området Weigongcun, 魏公村. Jag sprang på denna pizzeria av en slump när jag letade efter objekt att köpa, och det är ett trevligt ställe med fatöl för 5 RMB, och OTROLIGT stora pizzor. Jag tänker inte göra något påstående om vem som har störst Pizza i Beijing, men jag klarade inta av att äta ens hälften, och jag kan äta mycket!

The West Pizza, 58 Minzudaxue Lu, Haidian District
西区比萨,民大西路58号民族大学西门向南(青年假日酒店大院内)
Tel. 68937218 / 68937217

En perfekt måltid "dagen efter". När man tryckt i sig denna pizzan är man knappast hungrig längre. Denna gigant hittas på "The West Pizza" i Weigongcun, 魏公村.

5 kommentarer:

  1. Det var en rejäl en :) Om ölen kostade 5 RMB hur mycket kostade pizzan ?

    SvaraRadera
  2. Pizzan var dessvärre inte riktigt i samma prisläge. Jag vill minnas att den kostade ca 110 RMB.

    SvaraRadera
  3. jääääklar!
    den vi inte liten och kan inte varit så billig heller..hehe men de är ju iaf en upplevelse att trycka i sig den;)

    SvaraRadera