söndag 18 juli 2010

Jordnötter och Sojabönor


När den typiska "Beijing-Hutong-Kinesen" sitter på en uteservering på kvällarna så äter de oftast Lamm-grillspett, 羊肉串, (yángròu chuàn) och dricker öl. Innan maten kommer, och efter att man ätit färdigt så dricker man öl och äter "snacks". Detta "snacks" är i princip alltid Gröna Sojabönor, 毛豆, (máodòu) och Jordnötter, 花生 (huāshēng) med skal. Dessa är skållade i hett vatten så de är mjuka och varma.

Första gången jag provade tyckte jag det var en lite märklig kombination, men när man vant sig så blir det ett perfekt tilltugg till kalla lokala 3-RMB-öl.

En (av många) saker som man kan tycka är ociviliserat här är att Kineserna alltid kastar skalen och pinnarna från grillspetten på gatan. Framåt kvällen täcks marken kring uteserveringarna med pinnar och skal. Lite som en gatuversion av "Long Bar" i Singapore, om det är någon som förstår liknelsen. ;-)

Eftersom jag är en städad person lägger jag mina skal och pinnar på ett fat. När jag sedan går, och servitrisen dukar av mitt bord häller hon bara ut mitt skräp på gatan! Så mycket för att man försökte vara städad.

Gröna Sojabönor, 毛豆, (máodòu) och Jordnötter, 花生 (huāshēng) med skal. Perfekt tilltugg till kalla öl på en uteservering i en hutong i Beijing.

1 kommentar:

  1. Det ser inte så gott ut som drinktilltugg, men jag tror på dig.

    SvaraRadera