söndag 4 juli 2010

Rund och mjuk arkitektur


Beijing's (moderna) arkitektur utmärker sig (med Kinesiska mått) inte genom att vara extra hög, även om det inte finns några städer i Europa som har skyskrapor som är lika höga som Beijing's. I stället tycket jag den utmärker sig genom att var "speciell" och "futurisk" i stark kontrast till det historiska. Beijing's extremaste byggnad, CCTV-högkvarteret, anser jag vara en av världens absolut mest avancerade byggnadsverk.

Överlag är Beijing's arkitektur väldigt mixad. Ibland väldigt rund och mjukt, och ibland aggressivt kantigt.

Ett exempel på en "mjuk" modern byggnad ligger bara några minuters promenad från mitt hem, och jag går ofta förbi den. Byggnaden är något så speciellt som 新闻出版大厦, vilket är en statlig myndighet som enkelt uttryckt godkänner de böcker (och andra medier) som ska publiceras i Kina.

Denna byggnad är bara en i mängden av "speciella" och "futuriska" skapelser och utmärker sig åt det rundare hållet. Ser man den från olika håll så kommer nya roliga former fram. Jag kan inte säga att jag tycket den är extra vacker, utan mer att den är att av alla roliga bidrag till de futuriska delarna av Beijing. Bara 500 meter från byggnaden är ett stort hutong-område, så det är verkligen en mix av nytt och klassiskt.

新闻出版大厦 finns precis nordväst om Chaoyangmen-bron, 朝阳门桥.

"Speciell" och "futurisk" design gäller även i högsta grad för statliga byggnader i Kina. Detta runda exempel är myndigheten för godkännande av publicerade medier, 新闻出版大厦.

Precis öster (höger på bilden) om 新闻出版大厦 ligger en annan "rund" byggnad nämligen ett av Kinas stora oljebolag's högkvater (SINOPEC) som är designad som en stor oljetank med väggar som lutar utåt.

1 kommentar: