onsdag 28 juli 2010

Nyttiga Cigaretter


När man gör affärer i Kina, (och många andra länder), så måste man ibland använda gåvor, eller med lite fulare ord "mutor", för att kunna ta sig fram. Även på min småskaliga nivå med ett Kafé/Bar så har jag redan känt av att vissa viktiga beslutsfattare lägger armarna i kors och berättar att "detta är mycket komplicerat", när det i själva verket är en skitsak man frågat om.

I ett sådant läge så är det inte lätt att komma vidare om man inte följer kulturen, dvs ger honom något han vill ha. På den nivå jag rör mig har det hittills räckt med cigaretter av lite högre kvalité, men kravet på gåvan stiger naturligtvis med hur stora affärer man gör. Jag har numera ett lite arkiv med cigaretter för dessa tillfällen. Dvs för affärslivet "nyttiga cigaretter".

Här används inte så ofta fula ord för dessa "gåvor", utan det kallas att bygga upp relationer, 关系, (guānxì), och är en naturlig del i kulturen, även om Kina påbörjat ett arbete att minska korruptionen - framförallt på den högre nivån. Beijing påstås vara den plats i Kina med lägst korruption, och ett exempel är poliserna på gatan. Man säger t ex att med poliserna i Shanghai kan man "resonera sig fram" till en lösning, men det går inte med poliserna i Beijing.

Mitt arkiv av cigaretter för att mjuka upp diskussionsklimatet när det behövs:
Vänster: Moa Zedong's favorit: Zhongnanhai, 中南海
Höger: Deng Xiaoping's favorit: Lesser Panda, 小熊

Korruptionsläget i världen (enligt Transparency International). Kina utmärker sig inte som extremt korrupt, men ligger på övre medelklass. Sverige har en bottenplacering i denna ranking (dvs mycket lite korruption).

3 kommentarer:

  1. Så du har inte behövt ta till några röda kuvert ännu?

    SvaraRadera
  2. Är med och tävlar i en tävling skulle bli jätte glad om du skulle kunna rösta på mig jag är nummer 4 http://tessalse.blogg.se/2010/july/veckans-blogg-1.html?_tmp=cbad7b9ceab361c0135f6487d64b4311e353607e
    Förlåt om ni hatar sånna här komentarer.
    KRAM

    SvaraRadera
  3. Kika in på min blogg, gör en god gärning och gå in och rösta på mitt senaste inlägg, det skulle vara till jätte mycket hjälp!
    kram:)

    hejmikaela.devote.se

    SvaraRadera