torsdag 8 juli 2010

Den Äckligaste Peking Ankan


Jag hatar att äta "flygplansmat". Jag gillar inta att sitta i den trånga miljön och pilla med alla små inplastade prylar, och smaken är definitivt inte på topp. När jag flyger brukar jag alltid äta något rejält på flygplatsen innan jag kliver ombord för att slippa behöva äta eländet på planet.

Senast jag åkte tåg (från Qingdao till Beijing) så visade det sig att deras matutbud var att klassa som "flygplansmat". Men - de hade en mycket aktiv matförsäljare som även upplyste mig om att de kan servera riktig "Peking Anka" (vilket är en favoriträtt för mig). Jag ställde många detaljerade motfrågor för att försäkra mig om att jag inte missförstod henne, men det lät onekligen "fantastiskt" på hennes beskrivning så jag beställde denna delikatess.

Efter en lång väntad så hamnade det en plastad påse framför mig på mitt lilla bord. Ungefär en sådan påse som man får en grilla kyckling förpackad i. Jag öppnar den varma påsen och hittar en hel, ej uppskuren Anka.

Jaha - hur ska jag äta detta tänker jag och frågar:
"Har ni någon kniv?" Svar: "没有" ("Nej")
"Har ni någon tallrik?" Svar: "没有" ("Nej")
"Har ni någon form av bestick eller pinnar?" Svar: "没有" ("Nej")
"Men hur ska jag äta den?" Svar: "用手" ("Använd händerna")
"Har ni möjligen servetter?" Svar: "有" ("Visst har vi det")

Jag sitter alltså i ett trångt utrymme med massa av folk runt mig och ska, med händerna, ur en påse, slita en flottig Anka i stycken och äta den! Inte riktigt min stil. Jag försöker lite tafatt att slita bort lite kött, men det smakar som en dåligt tillagad kanin, och de servetter som hon slängde till mig tog slut ganska fort. Jag ropar tillbaka servitrisen och ber henne ta bort eländet, och så beger jag mig mot toaletten för att försöka tvätta mig.

Detta var definitivt den vidrigaste "Peking Anka" jag ätit.

Ser det inte fantastiskt gott ut att med bara händerna slita denna Anka i stycken?

7 kommentarer:

  1. Det ser verkligen oaptitligt ut.

    SvaraRadera
  2. Ja, såg också en hel del konstiga saker när jag var i Kina. Har du provat den vakumförpackade marinerade tofun som kineser äter som godis? Eller de förpackade svarta äggen..:) Intressanta delikatesser..

    SvaraRadera
  3. Haha, det ser ut som en leksak, en gummianka...

    Tack för senast hälsar Thomas (som nyligen landat i ett synnerligen folktomt och puttinuttigt Stockholm)

    SvaraRadera
  4. Men ändå kul... jag skulle älska att bo utomlands men kanske ändå umgås med svenskar (varför gör jag inte det?!?!?!?!)

    SvaraRadera
  5. @Philip
    Jag verkligen hatar Tofu (eller "dòufu",豆腐, som är det kinesiska uttalet), och köper aldrig dessa olika vakuumförpackade prylarna.

    @Thomans
    Tack själv - det var trevligt. Låt oss hoppas att du kommer tillbaka så vi kan göra om det. ;-)

    SvaraRadera
  6. Jag är ju ingen expert, men den ser inte så frisk ut ;s

    SvaraRadera