lördag 3 juli 2010

Sat..ns Varmt!


Jag fick nyss en fråga från "K" i Taiwan om temperaturen i Beijing. Jag är ledsen att säga att det är otroligt varm. För mig är varje timme en hård prövning. Det är oftast över 35 grader varje dag. Jag tror faktiskt att vi just nu är i den varmaste perioden, för strax börjar regnperioden, och då upplevs det en aning svalare.

Hur överlever jag detta då?
Nja, jag har ingen bättre lösning än att dricka mycket (öl!) och hålla mig i luftkonditionerade utrymmen, eller möjligen i skuggan. Varje utomhusförflyttning är ett äventyr som kräver en dusch efteråt.

Beijing's klimat är verkligen märkligt. Vintrarna är mycket kalla, torra och blåsiga. Riktigt bitande kallt men nästan ingen nederbörd så oftast bara några få snödagar varje vinter (förra vintern var ett riktigt undantag med mycket snö). På somrarna är det lika varmt som vid ekvatorn och ganska fuktigt. Vår och höst existerar knappt, utan det slår om från "shorts" till "vinterjacka" på två veckor under hösten, och lika snabbt åt andra hållet på våren. Ska man turista under övergångsveckorna kan det vara lite knivigt att välja kläder till resväskan....och övergångsveckorna kommer inte alltid vid samma tid. T ex i år var sommaren ovanligt sen.

Vädret denna veckan. Kanske drömväder för många, men inte för mig. Jag skriver detta kl 18:30 på kvällen, och just nu är det 37 grader.

5 kommentarer:

  1. Nu ska jag försöka gräva fram den lilla metreologin jag har i huvudet. läääängst in.
    Polarklimat, Tempererat klimat, Tropiskt klimat, Subtropiskt klimat.
    Sverige har, vad jag för mig tempererat klimat.
    För övrigt tror jag att Kina ligger i Tropiskt klimat. Eller kanske Tempererat klimat. Vet inte säkert. Men jag har iallafall en aning. Rätta mig om jag har fel ;)

    SvaraRadera
  2. Men det kan i alla fall inte bli mer än 40 grader, det har regeringen bestämt ;-)

    SvaraRadera
  3. tycker du har en mycket intressant blogg,roligt att läsa om svenskar i utlandet och varje gång jag kommer förbi din blogg via bloggtrafik så läser jag =)
    http://jyringen.blogg.se/

    SvaraRadera
  4. Det ska tydligen ha varit 39 grader på sina håll i Taiwan idag... Inte speciellt roligt att göra någonting då. Å andra sidan passar det perfekt att det är fotbolls-VM så att man har en anledning att stanna inomhus..! Tog en promenad för några timmar sedan, efter Tyskland - Argentina, då var klockan halv ett på natten, och det var fortfarande riktigt varmt då. Det går åt mycket dricka i sån här värme, det är ett som är säkert.

    Tjejen sa att det normalt sett är som varmast i augusti och september, men inte ens då brukar det vara så här varmt, så jag väntar med blandad spänning och fasa på sensommaren.

    Tack för omnämnandet förresten =)

    SvaraRadera
  5. Till er som kanske inte förstår vad Jonas ovan syftar på:
    För vissa yrkesgrupper i Beijing är det avtalat att blir det varmare än 40 grader så behöver de inte jobba, eller kompenseras med högre lön.
    Resultatet av detta är att det "aldrig" blir varmare än 40 grader.

    SvaraRadera